2/02/2011

Labyrinth: favoriete film ever?


Het is nog maar een paar dagen geleden, maar sinds ik Labyrinth heb gezien deze zaterdag (omdat DutchDivaLaura er een artikel over plaatste), ben ik hooked up! Misschien weten sommigen van jullie over welke film ik het heb, maar ik denk de meesten niet. Deze film is namelijk uit 1986! Hij is dus al 25 jaar oud! Ik kan nog wel meer uitroeptekens typen, maar ik ben bang dat mijn computer dan flipt ;)
Goed, jullie weten nu dus dat deze film stokoud is (hehe, nee hoor). Maar ik zou er graag nog wat meer over willen vertellen en laten zien (jaja, ik ben nu dus een expert!). Als je denkt: meh, ik hou niet van oude films, adviseer ik je niet verder te lezen. Maar als een van je grote liefdes oude films uit de eighties is, lees dan vooral door!

Het verhaal gaat over een meisje, Sarah, wie een stiefbroertje heeft, genaamd Toby. Sarah wenst dat hij word meegenomen door de goblins. Als de Goblin Koning hem komt halen, krijgt Sarah spijt. Ze besluit hem terug te gaan halen. Maar om dat te doen, moet ze eerst door een groot labyrinth. In het midden van het labyrinth ligt het kasteel van Jareth, de Goblin Koning. Onderweg komt ze obstakels tegen, maar ook wezens die haar willen helpen haar halfbroertje te redden. Zal het lukken om Toby te redden van Jareth...?

Dit was even een globale samenvatting van het verhaal. En ja, ik heb het zelf geschreven. Ik geef toe, ik ben niet goed in korte samenvattingen schrijven. Vooral niet als ik helemaal excited ben over de film! 
In deze film spelen twee mensen mee die je misschien wel kent. De 15-jarige versie van Jennifer Connelly (o.a. uit He's Just Not That Into You) en David Bowie. Jawel, David Bowie! Voor ik deze film gezien had had ik wel eens van hem gehoord, maar ik had geen idee dat hij ook nog eens acteerde. Voor wie David Bowie niet kent: hij was, en eigenlijk nog steeds is, een beroemde 'rock' muziekant uit Engeland. En voor deze film wilde Jim Henson (de bedenker van The Muppets) David dolgraag als Jareth hebben. En gelukkig voor hem ( en mij ;) nam hij de rol aan.


Dit is zijn look als Jareth. Wow! Dat haar, de make-up... En zelfs de te strakke legging: eigenlijk vind ik het geweldig!  

Nu heb je al een kleine indruk gekregen hoe de film gaat. Leuk, denk je misschien. De effecten zijn vast flut! En ja, voor nú zijn ze flut. Maar voor toen, back in 1986, was het super. En eigenlijk vind ik het ook wel wat hebben!
Ik kon niet wachten totdat ik aan dit stuk zou beginnen: de balscène. De balscène vind ik de meest geweldige scène uit de hele film. Jurken, maskers, en een romantisch muziekje. Zucht... Je kunt een glimp opvangen uit het plaatje aan het begin van het artikel, maar je kunt natuurlijk ook dit filmpje bekijken:




Je mag me gerust uitlachen (lach je al?) maar: ik heb stiekem toch wel een beetje een crush op Jareth ^^ Vooral als hij op 1:20 lacht: smelt! Al buikpijn? En er komt nog meer: liedje en al op mijn iPod gezet. Oh, en er is nog een liedje! Kijk maar even:



Urgh. Zoals je denk ik nu wel doorhebt kan ik nog eeuwen over deze film doorgaan. Best gek eigenlijk. Zaterdag was de dag dat ik de film voor het allereest zag, en nu ben ik obsessed! Ik raad aan hem zeker te gaan kijken (vele versies op Youtube!), het is het de moeite waard.

Liefs, Floor
(sweethippos@hotmail.com)

nRelate Posts and Homepage