7/19/2011

Nagerecht: Kersenclafoutis

Ik ben een echt toetjesmonster, en kijk dan ook graag in de Allerhande naar lekkere nagerechten. Laatst viel mijn oog op deze 'Kersenclafoutis' die er wel heel lekker uitzag. Ik begon met bakken, en na het hoofdgerecht was deze aan de beurt. Lekker! Ik wil deze toch even met jullie delen, want deze moet je echt proberen.



Je hebt nodig: 

  • 6 el fijne kristalsuiker
  • 1 bak kersen (500 gram)
  • 1 citroen, schoongeboend
  • 1 vanillestokje, in de lengte opengesneden
  • 1 bakje amandelschaafsel (55 gram) 
  • 75 gram bloem
  • 3 eieren, losgeklopt
  • 200 ml volle melk
  • 1 beker slagroom à 250 ml
  • ovenschaal 26 cm, ingevet
  • kersenontpitter
  • keukenmachine of staafmixer
Als je alles in huis hebt gehaald kan het bakken beginnen. Het bakken duurt eigenlijk helemaal niet lang, ik ben er ongeveer 25 minuten mee bezig geweest, en daarna moet hij nog 40 minuten in de oven.

Wat moet je doen: 
  1. Verwarm de oven voor op 190 graden. Bestrooi de ingevette ovenschaal met 2 el suiker. Was de kersen en ontpit ze met de kersenontpitter. Bestrooi de kersen met 1 el suiker en laat even intrekken.
  2. Rasp de gele schil van de citroen. Schraap met een mespunt het merg uit het vanillestokje. Maal de amandel fijn met een keukenmachine en meng met het citroenrasp, de bloem, 1 mespunt zout en 2 el suiker in een kom. Maak een kuiltje in het midden, schenk de eieren erin en klop met een garde glad. Klop eerst het melk en dan de slagroom erdoor. Voeg het vanillemerg toe. 
  3. Schenk het beslag in de ovenschaal en verdeel de kersen erover. Bak in het midden van de oven in 40 minuten gaar en goudbruin. Laat minimaal 30 minuten afkoelen. Strooi de laatste el suiker over de clafoutis. 
Ik ben erg benieuwd of jullie dit gaan maken, en zo ja, of jullie het lekker vinden. Laat het even weten! 

Liefs, Marjolein

(sweethippos@hotmail.com)

nRelate Posts and Homepage