11/24/2011

Fotograaf | Annie Leibovitz

Er zijn echt talloze fotografen, maar vandaag wil ik er eentje in de spotlight zetten: Annie Leibovitz. Als je zelf veel foto's bekijkt op internet dan ken je waarschijnlijk haar Disneyserie wel. In deze serie heeft ze celebrities omgetoverd tot Disneyfiguren, en de foto's vervolgens met Photoshop in elkaar gezet. Betoverend mooi, vind ik zelf! Vandaag ga ik een artikeltje wijden, geheel aan Annie omdat ik haar foto's zo tof vind.

"Annie Leibovitz (1949) is een Amerikaanse fotografe van wereldfaam. Ze werkte voor het blad Rolling Stone, voorVanity Fair en Vogue. Wereldberoemd zijn haar iconische foto’s van de hoogzwangere filmster Demi Moore en van Whoopi Goldberg in een bad vol melk. Van Leibovitz verschenen onder meer de fotoboeken Photographs(1983), Photographs 1970-1990 (1991), Olympic Portraits (1996), Women, in samenwerking met Susan Sontag (1999), American Music (2003) en A Photographer’s Life, 1990-2005 (2006), Leibovitz heeft lang een relatie gehad met Susan Sontag. Zij woont met haar drie kinderen Sarah, Susan en Samuelle in New York."
Bron: debezigebij.nl


 Zoals je in de korte biografie van Annie kunt lezen, fotografeerde ze vooral sterren zoals Demi Moore, maar ook John Lennon en Yono Oko, zijn vrouw, zijn ook door haar op de foto gezet voor het muziekblad RollingStone. Wat ik zo bijzonder aan deze foto vind is het feit dat hij op dezelfde dag dat Lennon werd vermoord is gemaakt. Ik vind het een heel mooi idee dat Annie Yono en John nog zo intiem heeft weten vast te leggen voor zijn dood. De foto geeft heel goed de liefde tussen John en Yono weer.


Ik vind deze foto die Annie van Queen Elizabeth gemaakt heeft ook heel mooi. Ik begin bij het zien van deze foto na te denken over wat zíj denkt. Ik weet het niet, ze heeft een klein mysterieus lachje om haar lippen.


Om een lang verhaal kort te maken laat ik nog wat foto's zien van de Disneyserie (wat denk ik wel een van de beste series van Annie is). In deze serie zet ze (weer) celebs op de foto in Disneyoutfits. De foto's komen uit het jaar 2008, en ze zijn dus eigenlijk nog vrij nieuw. Kun jij zien wie wie is in de foto's, en welk sprookje ze uitbeelden?

Scarlett Johansson als Assepoester in 'Assepoester'

Jennifer Lopez als Yasmine en Marc Anthony als Aladdin in 'Aladdin'


Whoopi Goldberg als de geest in 'Aladdin'

Penelope Cruz als Belle en Jeff Bridges als het Beest in 'Belle en het Beest'

Queen Latifah als Ursula in 'De Kleine Zeemeermin'

Jessica Biel als Pocahontas in de gelijknamige film


Ik geef toe, dit was een vrij random artikel, maar ik wilde graag een stukje schrijven over Annie Leibovitz omdat ze gewoon skills heeft, in foto's bedenken, in fotograferen, én in photoshoppen. 

Kenden jullie Annie's foto's al, en hoeveel foto's had jij goed?

Liefs, Floor
(sweethippos@hotmail.com)

nRelate Posts and Homepage