11/26/2011

Tips en Tricks om van je gespannenheid af te komen.

Ben jij ook zo iemand? Iemand bij wie het lastig is om, als je het echt even nodig hebt, je hoofd leeg te maken van al die gedachten die van de hak op de tak springen? Ook ik heb er soms last van (vooral tijdens proefwerkweken, brr) en dan kan ik wel wat ontspanningstips gebruiken! Vandaag zet ik voor jullie ook wat tips in een artikel die misschien wel kunnen helpen. Heel handig voor op een relaxte zaterdag, hihi.


Ontspanningsoefeningen
Deze oefeningen zijn er speciaal voor bedoeld om je hoofd helemaal leeg te maken.

'Sitting Bull'
Ga op een stoel zitten met je rug tegen de leuning, en leg je handen ontspannen in je schoot.
Doe nu je ogen dicht en adem een paar keer diep in en uit.
Probeer dan je billen op de stoel, je rug tegen de leuning, je voeten op de grond en je handen in je schoot te 'voelen'.
Ontspan je schouders en zucht diep, en nog eens. Herhaal dan nog eens het 'voelen'. Je schouders zijn zacht en ontspannen. Blijf nog even rustig in- en uitademen en doe dan je ogen weer open.
Hoe voel je je nu?
'Een Uitstapje'
Dit is ook een hele goede tip wil je lekker ontspannen. 
Ga zitten met je ogen dicht, of laat ze open (laat ze dan wel ontspannen).
Adem dan een paar keer in zes tellen in, hou je adem drie tellen vast en adem in zes tellen weer uit.
Nu ga je denken aan dingen die je rustig en ontspannen maken. 
Ik zou dan bijvoorbeeld aan een bos denken, met mooie gekleurde herfstbladeren. Ik zou een zacht briesje op mijn huid voelen, en de warme zonnestralen. Het maakt niet uit wat je denkt, als je er maar ontspannen van wordt. Eigenlijk is het een soort minivakantie in je hoofd! 

Per Seconde Wijzer
Dit is een hele korte tip, die je eigenlijk overal kunt gebruiken. Volg de secondewijzer van een klok of een horloge. Het is belangrijk dat je alleen daar je aandacht op richt. Je gedachten zullen vanzelf minder van de hak op de tak gaan springen.

Een oogje dichtknijpen
Ook deze tip kan overal uitgevoerd worden. Doe je ogen ontspannen dicht en draai dan als het ware je oogbollen naar boven, alsof je naar het plafond wil kijken. Het naar boven draaien van de oogbollen activeert vanzelf de zogenaamde alfagolven in je hersenen, die ervoor zorgen dat je je meer ontspannen voelt. Blijf nog even rustig zitten, terwijl je bewust in- en uitademt.


Sit back and Relax
Met een hoofdletter.

Je hebt nu wat gelezen over ontspanningsoefeningen, maar het kan zijn dat je er moeite mee hebt om je te concentreren en dat de oefeningen daardoor niet lukken. Niet getreurd, je kan nog steeds van je rommelige gedachten afkomen. 

Wat erg goed kan helpen, is een lekker warm bad nemen. En maak er iets speciaals van. 'Leen' de badschuim of badolie van je moeder, zet waxinelichtjes neer (wel voorzichtig!), zet een lekker muziekje op of lees heel relaxed een tijdschrift. Of doe alles tegelijk! 
Heb je geen bad? Niet getreurd. Je kan nog altijd een voetenbadje nemen. Ook heerlijk ontspannend! Leen ook weer hier een lekkere badolie van je moeder en doe een scheutje (niet teveel natuurlijk ;) in een teil met warm water. Even lekker je ogen dicht en tien minuutjes blijven zitten. Masseer daarna je voeten met een voet- of handcrème. Jij lekker ontspannen, maar je voeten krijgen ook een flinke oppepper!


En natuurlijk zijn er nog heel veel meer manieren om van je gespannenheid af te komen. Kijk een film (denk dan aan bijvoorbeeld 'The Notebook', of een andere romantische film), lees een boek of tijdschrift onder de deken in je bed, of organiseer met je vriendinnen een meidenavond en verwen jullie zelf met maskertjes en heel veel lol. That's right, je hoeft niet per se in een rustige omgeving te zijn om even lekker te ontspannen!

Of je nou een lekker bad neemt, oefeningen doet of lol hebt met vriendinnen, het is niet heel moeilijk om even weg te gaan van je bergen huiswerk of toetsstof. Onthoud wel dat je daarná wel weer even aan de bak moet... Helaas.

Wat zijn jullie tips en tricks voor een ontspannen zaterdag?
Liefs, Floor
(sweethippos@hotmail.com)

Met dank aan 'Beauty, Body, Brains' - Tiny Fisscher & Sam Loman

nRelate Posts and Homepage