1/26/2012

'Light Painting' : hoe doe je dat?

'Light Painting'; in fotografieland betekent dat dat je met een lichtje foto's gaat 'schilderen'. Het maakt niet uit wat, als je je creativiteit maar de loop laat gaan! Wil jij dit nou ook kunnen, maar weet je niet hoe het werkt? Dan ga ik vandaag in mijn eerste fotografietutorial uitleggen hoe dit moet.

Alle foto's in deze post zijn door mij gemaakt!
















Wat heb je nodig?
  • Een camera. Dit hoeft echt geen spiegelreflexcamera te zijn, als je maar de sluitertijd (hoe lang je foto wordt belicht), het diagragma (hoeveel licht de camera op je foto laat) en de zelfontspanner in kunt stellen. Dit soort foto's maken met mobieltjes is helaas onmogelijk omdat je geen diafragma- en sluitertijdinstellingen hebt.
  • Een statief, of als je dit niet hebt, een stapel dozen of iets anders waar je je camera op kan zetten. Dit is nodig omdat je een lange sluitertijd gebruikt, en als de camera dan beweegt, dan is je foto ook automatisch bewogen.
  • Een zaklamp. Een anders lichtje werkt natuurlijk ook, je mobiel bijvoorbeeld.

En hoe nu verder?  
Ik kan het helaas alleen uitleggen voor Canon-gebruikers, omdat ik geen andere merken gewend ben.
  • Eerst ga je de camera instellen. Zoals ik net al zei moet er een lange sluitertijd en een hoog diafragmagetal gebruikt worden. Op mijn camera zitten de standen Av, Tv en M. Met Av kun je alleen het diafragma instellen, met Tv alleen de sluitertijd en met M kun je allebei doen. Als je het nog moeilijk vind om je camera helemaal zelf in te stellen, raad ik in deze situatie de Tv-stand aan (dit vind ik zelf het fijnst). Zorg ervoor dat je je sluitertijd voor een aantal seconden instelt (bijvoorbeeld "10), afhankelijk van hoe groot of ingewikkeld je je tekening wilt maken. 
  • Zorg er ook voor dat je ISO-waarde laag is ingesteld, zodat je geen onnodige ruis in je foto's krijgt.
  • Nu zet je je camera stevig neer zodat hij niet kan bewegen tijdens het maken van de foto. Vergeet niet je kamer helemaal donker te maken, anders zul je geen lichttekening zien! Stel nu je zelfontspanner in en ga klaarstaan met je lichtje.
  • Als de foto wordt gemaakt (dus voor ongeveer tien seconden) ga je de tekening maken door met je zaklamp figuren of letters te tekenen. Als je een woord gaat schrijven, denk er dan wel aan dat dit in spiegelbeeld moet!
  • Als het goed is is je foto nu klaar. Is het niet helemaal gelukt? Gewoon nog een keer proberen! Als je foto te licht is, stel dan je diafragmagetal / sluitertijd nog wat hoger / langer in, zodat er minder licht de camera binnenkomt.





Nabewerking
Als je je foto zo goed gelukt vind: prima! Maar kun je er toch nog wat dingetjes aan verbeteren.

  • Is je foto aardig donker, maar zie je toch nog wat contouren van meubels o.i.d.? Dan kun je meer zwart in de foto brengen of het contrast wat opvoeren.
  • Als je geen gekleurd lampje hebt gebruikt, maar je wil je vormen of woord toch een kleurtje geven, kun je ervoor kiezen de kleurtoon van de foto te veranderen. Dat heb ik ook bij al deze foto's gedaan. 






En that's it! Dit is hoe je zo'n gaaf lichtschilderij maakt. Als je ermee aan de slag bent geweest, wees dan niet bang om je resultaten te laten zien. 

Wat vonden jullie van zo'n tutorial? Vaker doen, of niet? Heb ik alles duidelijk genoeg uitgelegd of kan ik nog wel iets meer to the point komen? Vertel het in de comments!

Liefs, Floor
(sweethippos@hotmail.com)

nRelate Posts and Homepage