2/04/2013

Fotografie - ABC project!

Ongeveer een maand geleden plaatste Evelien op haar blog dat ze een nieuw fotografieproject zou starten: het ABC-project. Bij dit project is het de bedoeling dat je bij alle letters van het alfabet een zelfportret maakt, het liefst in de volgorde waarin de letters staan. Dit project sprak me gelijk aan, niet alleen omdat ik meer wilde gaan fotograferen (ik zat in een diep dal wat dat betreft), maar ook omdat het niet een te zwaar project zou zijn. Vorig jaar startte ik het 100 Snapshots project, wat op een complete faal uitliep. Nu zou ik maar 26 foto's moeten maken, dus ongeveer elke twee weken een foto: ideaal!
Ik had echter wel iets in te halen, want ik besloot ongeveer anderhalve week geleden dat ik ook echt mee zou doen. De laatste twee weekenden ben ik dan ook flink bezig geweest met foto's bedenken bij de A en bij de B. Ik heb besloten om eens in de maand een artikeltje te maken met mijn vooruitgang, en dit is dus artikel één!

A - Appel





Bij de A was ik alleen helaas ontzettend inspiratieloos. Gebeurt mij net weer, gelijk bij de eerste letter vond ik het heel erg moeilijk een leuk woord te verzinnen. Ik had eerst ideeën als 'anders' en 'apart', maar toen ik daarbij een foto wilde maken ging dat helaas niet zoals ik wilde. Toen koos ik voor een veilige weg: appel. Ontzettend lame en onorigineel, maar hiervan wist ik zeker dat ik een toonbare foto zou kunnen laten zien, haha. Ik heb mijn inspiratie uiteindelijk een beetje uit Sneeuwwitje gehaald, dus ik smeerde een flinke lik rode lipstick op mijn lippen om dat iets te verduidelijken. De witte huid en het donkere haar had ik natuurlijk al ;)
Ik stond voor mijn raam, want ik wilde een beetje tegenlicht voor de sfeer. Foto's worden er meestal heel dromerig van, en dat vond ik wel een beetje toepasselijk voor deze foto. Ik heb uiteindelijk wel voor een veilige weg gekozen qua locatie, maar ik ben toch wel aardig tevreden over deze. Tenminste, voor een eerste foto ;)

B - The Beatles


Het thema voor deze foto lag gewoon ontzettend voor de hand. Bij de B hoort natuurlijk The Beatles, mijn favoriete band ever. Natuurlijk zijn the Beatles met z'n vieren en ik in mijn eentje, dus het was nog even tricky hoe ik deze foto zou doen. Uiteindelijk leek het me een goed idee om een albumcover van de band na te maken, in dit geval 'A Hard Days Night'. Op deze cover staan allemaal kleine portretjes van John, Paul, George en Ringo, met allemaal verschillende gezichtsuitdrukkingen en voor een witte achtergrond. In totaal moest ik twintig foto's maken, en ik ben er dus ook ontzettend lang mee bezig geweest, haha!
Ik stond met de zijkant naar hetzelfde raam in mijn kamer, zodat aan de rechterkant van mijn gezicht een schaduw zou vallen, zoals ook het geval is op de originele cover. Helaas had ik daar geen witte achtergrond, behalve mijn kast die net iets te laag was. Ik heb de foto's zwart-wit bewerkt, en met Photoshop heb ik toen de albumcover in elkaar geknutseld. Ontzettend leuk om te doen vond ik dit! Hieronder zie je nog de originele cover van 'A Hard Days Night'. 


Wat vinden jullie van deze foto's? En doe je zelf ook een fotografieproject?













 (info@sweethippos.nl)

nRelate Posts and Homepage