2/05/2013

The future!

Over anderhalfjaar is het als het goed is zo ver: Ik maak dan mijn examen en ben geslaagd, en na de zomervakantie is het tijd om met iets totaal anders te beginnen: studeren. Ik ben de afgelopen tijd al een beetje bezig geweest met het zoeken van studies. Ik weet een aantal dingen in ieder geval zeker: 1) ik wil in Groningen studeren, omdat dit lekker dicht bij huis is, ik de stad geweldig vind, en ik dus nog een tijdje thuis kan blijven wonen en 2) ik wil naar de universiteit, omdat ik denk dat ik een type ben voor het WO en daar vast wel een goede studie te vinden is. Maar dan: Welke studie? Ik bladerde laatst eens de gids van de RUG door en maakte een lijstje van alle studies die me interessant lijken. Ik ga jullie alle studies laten zien die me interessant lijken.

539909_419776101430350_78015213_n_large

1) Communicatie en informatie-wetenschappen
Een studie die me nog steeds heel erg aantrekt is CIW. Ik ben naar de voorlichting geweest vorig jaar november en heb er informatie over gekregen van een iemand die bij mij op school zat en nu de studie in Groningen doet. Het werd me meteen wel duidelijk dat de studie bij me past. In deze studie leer je het bestuderen van communicatie op gebied van taal. Je kunt gaan werken als voorlichter, pr-medewerker, communicatieadviseur, journalist, etc. Ik heb wel iets met taal, ook met journalistiek en andere dingen die je leert in deze studie. Nederlands studeren gaat me net iets te ver, maar met deze studie kom ik ook een heel eind richting mijn interesses.

Tumblr_mes3a1ebee1rhzgaqo1_400_large

2) Internationale betrekkingen
Deze studie is pas later bij mijn lijstje gekomen. Ik kwam hem tegen toen ik de gids doorbladerde, en het lijkt me echt een hele leuke studie! Bij deze studie ligt de focus op politiek, economie en historie, maar ook op taal. Ook hier kun je werken als journalist, maar ook als lobbyist, diplomaat, onderzoeker, etc. Ik vond maatschappijleer in de vierde klas altijd erg interessant, en vind talen ook leuk (zoals ik bij 1 al zei). Ik ga waarschijnlijk een meeloopdag van deze studie doen, omdat ik hier nog nauwelijks informatie over heb en het toch iets heel anders is dan de studies waar ik me eerst op richtte.

3) Psychologie
Ik ben de persoon die altijd op meerdere manieren naar mensen probeert te kijken. Als iemand heel stil is, zullen anderen het misschien direct een loser noemen. Ik probeer eerst te kijken of onder de verlegenheid toch iets aardigs schuilt. Oké, dit lukt me echt niet altijd, maar ik vind het wel goed om te doen. Ook vind ik het leuk om problemen van mensen aan te horen en hierbij te helpen. En sowieso, mensen zijn interessant! Ik weet niet of ik nog steeds heel graag psychologie wil studeren, vooral omdat het een hele massale studie is en de kans op een baan redelijk klein is. Maar interessant vind ik het wel!

4) Sociologie
Ook bij sociologie spelen mensen een grote rol, maar dan in plaats van het individu juist groepen mensen. Waarom gedragen groepen mensen zich op een bepaalde manier? Als socioloog kun je op heel veel plekken werken. De studie is volgens mij erg breed en lijkt me ook interessant. Maar of het écht iets voor mij is zou nog moeten blijken.

Dit waren de vier studies die me heel interessant en leuk lijken. Ik denk dat op dit moment CIW nog steeds mijn favoriet is, maar internationale betrekkingen lijkt me ook steeds leuker. Het is een hele moeilijke keus en ik ben blij dat ik er nu alvast mee begonnen ben. Dit allemaal in één jaar moeten kiezen is volgens mij echt teveel werk.

Als je al studeert: Welke studie doe je? En anders: Heb je al een idee wat je na de middelbare school wil gaan doen?













(info@sweethippos.nl)

nRelate Posts and Homepage