4/30/2013

How to run?

Large

Het is tijd voor een artikel over één van de dingen die ik ontzettend leuk en fijn vind om te doen: hardlopen! Aangezien ik nu al een jaar aan het rennen ben, kan ik mezelf al aardig een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van deze sport. Ook ik ontdek nog vaak handige dingen op het gebied van voeding, muziek, etc, maar ik weet eigenlijk al prima hoe je nou moet rennen. Als jij van plan bent om ook te gaan hardlopen, of als het begin moeizaam gaat is dit artikel misschien handig om je op weg te helpen.

Opbouwen
Het belangrijkste wat er is als je wilt beginnen met hardlopen is het langzaam opbouwen daarvan. Toen ik vorig jaar begon, ben ik gestart met de '5 kilometer running coach' met als trainster Renate Wennemars. Deze Start To Run trainingen heb ik gedownload via runnersworld.nl. Als je hier een account aanmaakt, kun je een kado kiezen. De trainingen met Renate zijn goed vol te houden, maar toch uitdagend. Sommige trainingen vragen ook een behoorlijke inspanning, maar door de fijne intervallen en het langzame opbouwen kun je het écht volhouden. Ook na de winterstop ben ik weer halverwege dit schema begonnen, waardoor ik nu alweer aan de training van het halfuur (de 5 kilometer) toe ben! De grootste fout die je kunt maken op het gebied van rennen, is te snel beginnen waardoor je gedemotiveerd raakt én bovendien heb je een grote kans op blessures. Just don't.

Eten
Rennen met een zijsteek is heel naar, en dat kan ik uit ervaring vertellen. Ik heb vaak genoeg de fout gemaakt om te gaan rennen vlak na het eten. Soms valt het mee, na een lichte maaltijd, maar als ik een zijsteek voel opkomen, kan ik mijn rondje wel vergeten. Als je 's avonds of aan het eind van de middag wilt rennen, is het het beste om voor de maaltijd te rennen. Als je na het eten gaat hardlopen, wordt er veel bloed gepompt naar je benen en andere actieve lichaamsdelen, waardoor je eten minder goed verteerd kan worden. Na het eten hardlopen? Neem zo'n 1.5 - 2 uur de tijd om te verteren. En als je terug komt van het rennen, drink dan 2 glazen water om je vocht weer op pijl te brengen.
Als je gaat hardlopen om fitter te worden, is het natuurlijk ook verstandig om gezond te eten. Drink veel water en sla het verleidelijke chocolaatje eens over.

Large


Rentijden
Bij 'eten' ben ik al kort in gegaan op tijden dat je kunt gaan rennen met het eten. Sommige mensen kunnen het beste 's ochtends rennen als ze net wakker zijn, en anderen juist beter in de avond. Ik vind direct nadat ik wakker ben rennen echt het ergste wat er bestaat. Ik kan dan echt niet presteren. Rond een uurtje of 11 in de morgen of in de namiddag vind ik de beste tijden om te rennen.

Schoenen en kleding
Rennen in een spijkerbroek met naaldhakken is geen goed idee, maar dat begrijpt iedereen natuurlijk wel. Maar wat kun je dan wel het beste dragen? Door het advies van Renate Wennemars tijdens mijn trainingen weet ik dat ademende kleding een must is. Met dit weer, een temperatuur van iets boven de 10 graden, ren ik het liefst in mijn hardloop legging met een t-shirt erbij. Het fijnst vind ik om twee lagen bovenkleding te dragen. De eerste absorbeert dan het meeste vocht, en ook doe ik mijn oordopjes door mijn shirtje heen, en door de twee lagen plakt het niet op mijn buik. Schoenen zijn ook heel belangrijk voor je prestatie. Als je serieuzer wilt gaan rennen, kun je het beste naar een goede sportzaak gaan.

Muziek
Muziek geeft je energie tijdens het rennen. Mijn top 5 met hardloop nummers:
1. I'll run - The Cab
2. Lonely Boy - The Black Keys
3. One Way Or Another - One Direction
4. I love it - Icona Pop
5. Beam Me Up - Go Back To The Zoo

Stel een doel
De allerlaatste tip van dit artikel is om jezelf een doel te stellen. Wanneer wil je die bepaalde afstand rennen? Mijn doel is om 1 juni mee te doen met de Asserstadsloop, en daar de 10 kilometer te rennen. Ik weet nog niet of het gaat lukken, aangezien het toch sneller is dan ik verwachtte en ik nu net de 5 kilometer kan, maar ik ga er alles voor doen om het te halen! Meedoen met een wedstrijd geeft je sowieso veel motivatie om te rennen, want met publiek wil je natuurlijk niet stoppen met rennen om even te lopen.

Hopelijk heb je iets aan dit artikel gehad! Good luck! 

Ben jij al aan het hardlopen? 













(info@sweethippos.nl)

nRelate Posts and Homepage