6/04/2013

How to blog?

Laatst was ik Lisa aan het helpen met wat meer structuur in haar bloggen krijgen, toen ik me bedacht dat meer van onze bloggende volgers misschien wat aan deze tips zouden kunnen hebben. Het is dus geen artikel met tips voor beginnende bloggers, maar ook bloggers die erg onregelmatig bloggen en dat wat vaker zouden willen doen, kunnen er misschien wat aan hebben.

Large
1. Structuur
Het bloggen opnemen in je leven klinkt misschien als iets wat erg vanzelfsprekend is en wat vanzelf gaat. Ja, soms wel inderdaad. Maar veel mensen vinden het toch moeilijk om regelmaat in het bloggen te stoppen. Ik vind het zelf fijn om in het weekend te bloggen, zodat ik door de week tijd heb voor school en andere dingen. Kies bijvoorbeeld een bepaalde dag/dagen in de week uit dat je gaat bloggen, en neem om de dag even vijf minuutjes tijd om wat ideetjes op te schrijven. Dat helpt!

2. Planning
Wat bij mij altijd erg goed werkt, is om eens in de zoveel weken een planning te maken. Dus: op welke dag ga ik wel artikel online zetten? Dat geeft al heel wat rust, aangezien je dan niet meer hoeft te verzinnen wat je gaat bloggen, maar dit 'alleen nog maar' hoeft uit te werken. Voor Wordpress heb je hier geloof ik een plugin voor, namelijk de Calendar Plugin. Ik heb hier verder geen verstand van, omdat wij Blogger gebruiken, maar dan weet je dat in ieder geval. Ik plan trouwens nooit op de manier zoals ik dat voor school doe: op die dag doe ik dat en op die dag dat. Ik blog gewoon wanneer ik tijd en zin heb.

3. Vooruit bloggen
Oké, aan deze stap zou ik me soms ook wat beter moeten houden... Maar zorg er voor dat je altijd minimaal één artikel klaar hebt staan. Zo heb je altijd iets klaarstaan, mocht je een keer geen tijd hebben om te bloggen. Zoals ik al zei blog ik vaak in het weekend en maak ik voor de hele week alvast artikelen. Dat vind ik fijn en leuk. 

4. Inspiratie opschrijven
Misschien ben je niet zo'n notitieboekjesfan, en heb je geen zin om altijd eentje mee te zeulen. Dat hoeft ook helemaal niet, maar zorg er wel voor dat je, mocht je een keer onverwachte inspiratie krijgen tijdens de les, in de bus, op de wc, etc. dat je het ergens kunt opslaan. In je telefoon, of gewoon in je hoofd als je een goed geheugen hebt. Ik heb een speciaal boekje voor blogideetjes, waarin ik ook brainstorm als mijn hoofd een keer vastloopt.

Large

5. Blogdagjes houden met een (blog)vriendin
Floor en ik hebben natuurlijk het voordeel dat we naast beste vriendinnen ook samen een blog hebben. Zo hebben we altijd iemand die ons begrijpt, en we hebben al een paar keer een blogdagje gehouden. We helpen elkaar met foto's, schieten outfitfoto's, maken filmpjes en bloggen allebei flink vooruit. Dat is zó leuk, en ook best productief. Met een pot thee en een stapel muffins én een vriendin, wordt bloggen nog veel leuker. Je kent vast wel iemand die ook blogt, en anders wil misschien je zusje/broer/moeder/vriendin wel foto's van je outfit maken.

Ik hoop dat jullie wat aan dit artikel hebben gehad. Laat in de comments ook achter als je nog andere tips hebt! 












(info@sweethippos.nl)

nRelate Posts and Homepage