8/20/2013

Zomer 2013 part 1. - Oostenrijk

Ik ben weer terug! Zondagavond kwam ik weer thuis, na drie geweldige weken vakantie. Jullie hebben misschien niet heel erg gemerkt dat ik weg was, aangezien ik braaf  vooruit geschreven had. Wel was het erg stil op Twitter, Instagram, etc. Maar nu ben ik weer terug, en ik wil jullie graag vertellen over mijn vakantie. De eerste week brachten we in Oostenrijk door, daarna in Toscane. Ik ga de verslagen ook op die manier verdelen, en vandaag deel 1: Oostenrijk!

We deden de heenreis erg rustig aan. Normaal zouden we misschien om 5 uur 's ochtends vertrekken en in één keer rijden, maar dit keer vertrokken we om 8 uur in de ochtend en gingen we overnachten in Ingolstadt. Een B&B hotel, dus niet erg luxe, maar met avondeten bij de burgerking en een bed is het al snel prima voor onderweg. De volgende dag reden we verder naar onze eindbestemming in Dellach im Drautal. We kwamen daar rond 14 uur aan. We hadden een Vacansoleil tent gehuurd, die helaas vol in de zon stond, en dat de hele dag. het was daar dus niet goed uit te houden, maar gelukkig was het zwembad heerlijk en ook de omgeving erg mooi.

De eerste dagen hebben we het rustig aan gedaan. Lekker zwemmen, boodschappen doen, lezen en genieten van de vakantie. Op de dinsdag (we waren er vanaf zondag) hadden we wel een drukke dag geplanned. Als eerste gingen we naar de Möltaler gletscher, waar het bovenop de berg erg koud was! De dag was erg bewolkt, wat jammer was voor het uitzicht. Maar het was nog steeds erg mooi en bijzonder om mensen in de zomer te zien skiën.

Boven was een restaurantje, waar we lekkere apfelstrudel met vanillesaus aten. Ondertussen genoten we van het uitzicht, dat na een tijdje volledig verdween door een enorme wolk. Na de gletsjer trokken we onze tokkie-kleding (joggingbroek + bergschoenen) weer uit en verwisselden dat voor een korte broek. We gingen naar de Ragga Schlucht, waar ik erg graag heen wilde. Het is een paadje door een kloof, die gemaakt is door een waterval. Erg leuk om te zien, en ook bijzonder om de aardrijkskundige processen eens in het echt te zien. Foto's maken daar lukte niet goed, maar voor jullie idee... zoals hieronder zag het paadje er uit.

Mijn favoriete drankje in de zomer was toch echt wel Aperol Spritz, en dan vooral als het ijskoud is. Jum! Dit dronk ik vaak als we lekker gingen borrelen met stokbrood, kaas en chips. Daar is het tenslotte vakantie voor, toch? De volgende dag gingen we naar de Weissensee, wat erg bekend is door de '11stedentocht' die er elk jaar wordt gehouden, als dat in Nederland niet mogelijk is. En wauw, wat was dat mooi! Dit meer ligt tussen de bergen, en is super blauw. We zijn hier met een skilift omhoog gegaan, vanaf waar we prachtig uitzicht hadden over het dal en het meer, en waar we koeien met bellen zagen. Zo leuk! Daarna gingen we zwemmen in het meer, en op de terugweg gingen we bij een erg leuke pizzeria eten.

De volgende dag was het weer een druk programma, wat me na een tijdje ook een beetje te veel werd. Die dag wilde ik na een tijdje echt niet meer, en gewoon op mijn kont bij het zwembad liggen. Maar wat we deden was wel erg mooi: met de Reißeckbahn van 715 naar 2200 meter. De baan gaat superstijl omhoog, en op het stijlste punt met een stijging van 82%... Ik vond het eng en het was warm in het treintje, maar het uitzicht was geweldig.

Nadat we de terugreis met het treintje overleefd hadden, gingen we nog rodelen in Lienz. Het was een rodelbaan van 2.7 kilometer, en dat is zó geweldig. Op het moment dat ik vertrok, begon ik te lachen, en die glimlach ging de 2.7 kilometer vol bochten en dalingen niet meer van mijn hoofd. Toen we terugwaren, dook ik nog even het zwembad in en zwom tien baantjes. De vrijdag gingen we naar Villach, een stadje in de buurt. Het was geen mooie stad, maar er was wel een gezellig muziekfestival met Oostenrijkse muziek. We bleven niet erg lang. In de avond deden Suus en ik veel potjes yahtzee, wat we de hele vakantie eigenlijk hebben gedaan.
De laatste dag hebben we heerlijk niks gedaan, ingepakt en in de avond naar een lekker restaurant in het dorpje. We schrokken wel toen we om 19:50 bij het restaurant kwamen en de keuken tot 20:00 open bleek te zijn. Gelukkig konden we nog snel bestellen.

De week in Oostenrijk was erg leuk, met mooie bergen, warmte, een ge-wel-dig zwembad en lekker eten. Wel was onze tent dus de hele dag in de zon en waren er alleen maar krijsende kleuters, die me om half 8 wakker maakten. Maar goed, het was leuk. Zondags reden we om 6:15 uur richting Italië, waar we de rest van de geweldige vakantie doorbrachten. Dat verslagje zien jullie ook ergens deze week.