9/23/2013

Recept - Allerhande Stroopwafeltaart


Hebben jullie hem al gescoord? Ik heb het over de Allerhande van deze maand: dit tijdschrift van de Albert Heijn bestaat 30 jaar, en viert dit met een taartenissue! Ik bladerde hem natuurlijk gelijk door, en vond zoveel lekkere taarten die ik wilde maken, niet normaal. Omdat de herfst bijna aanbreekt besloot ik voor een herfstige taart te gaan: een stroopwafeltaart! Ontzettend lekker, en niet zo ingewikkeld om te maken, dacht ik. Viel dat even tegen! Toch deel ik in dit artikel het recept met jullie, en natuurlijk krijgen jullie ook wat te zien van mijn gefaalde taart (die er toch best lekker uit ziet).

wat heb je nodig?

  • één of anderhalve eetlepel bloem
  • 3 gesplitste eieren
  • 350 ml volle melk
  • 65 gram suiker
  • ongeveer 16 ministroopwafels (een zakje van 200 gram)
  • 6 grofgesneden (grote) stroopwafels
  • ongeveer 40 gram boter
  • 500 ml slagroom
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • eventueel een flesje karamelsaus van Dr. Oetker
  • bakpapier
  • keukenmachine o.i.d.
  • 24 cm springvorm
  • spuitzak voor de slagroom

Hier ging het bij mij al een beetje mis: ik vergat grote stroopwafels te kopen zodat ik tekort kwam, hehe.

wat moet je doen?



  • Doe de eierdooiers (het eiwit gebruik je niet) in een kom en klop ze los (dus niet het ei en de bloem tegelijk in een kom zoals ik eerst deed, doh). Breng ondertussen de melk langzaam aan de kook in een steelpannetje. Doe vervolgens de bloem bij de eierdooiers en klop dit met een garde totdat er een glad mengsel ontstaat. 
  • Giet beetje bij beetje de gekookte melk in het eierdooiermengsel zodat er geen klontjes ontstaan. Meng alles goed door elkaar. Giet het vervolgens weer in het steelpannetje en breng het langzaam aan de kook. Voeg de suiker toe en laat het oplossen. Het mengsel moet 3 minuten koken op laag vuur.
  • Giet het mengsel (banketbakkersroom) in een lage schaal zodat het sneller afkoelt. 


En ja jongens, bij mij ging het maken van de banketbakkersroom dus twee keer fout, en eigenlijk de derde keer weer. Het moet best dik zijn! De derde keer heb ik een filmpje gekeken op Youtube om te kijken hoe het wél moest, en dit hielp. Sowieso een aanrader om te doen, want ik vond het recept nogal vaag soms. Oké, moving on!


  • Bekleed de springvorm met bakpapier. Snij ongeveer een vierde van de onderkant van de ministroopwafels af, zodat ze kunnen 'staan'. Hou de stukjes die je af hebt gesneden apart (voor decoratie). Zet de stroopwafeltjes met de gesneden kant naar beneden rechtop tegen de rand van de springvorm aan. (Omdat ik te weinig stroopwafels had deed ik dit niet). 
  • Verkruimel in de keukenmachine de grote stroopwafels, dit wordt de bodem. Smelt de boter in een koekenpan, meng dit met de koekkruimels. Verdeel het mengsel over de bodem en druk dit goed aan. Zet de vorm ongeveer 20 minuten in de koelkast om het op te laten stijven. 

  • Verdeel hierna ongeveer 5 eetlepels van de banketbakkersroom over de bodem en zet dit terug in de koelkast. Klop ondertussen de slagroom met de vanillesuiker erbij totdat het stijf is. Vul de spuitzak met ongeveer de helft van de slagroom voor de decoratie.
  • Spatel de rest van de slagroom voorzichtig door de banketbakkersroom die je hebt overgehouden. Schep dit in de taartvorm en verdeel gelijkmatig. Leg de overgebleven stukjes stroopwafel op de taart, en doe hier karamelsaus overheen. Om het af te maken spuit je mooie toefjes slagroom op de taart!



Als je deze stappen nauwkeurig volgt krijg je als het goed is een prachtige stroopwafeltaart! Helaas is er bij mij echt iets mis gegaan (of ik heb gewoon nul komma nul baktalent), maar mijn taart is een beetje mislukt. Ten eerste was ik zo dom om het recept niet goed te lezen en de stroopwafels te vergeten, ten tweede werd mijn bodem veel te vet (toch iets teveel boter vrees ik...) en ten derde werd mijn banketbakkersroom/uiteindelijke mengsel veel te dun. Vandaar dat de taart nog lekker in zijn vorm zit, want anders was hij helemaal uitgelopen, haha. Maar geef toe jongens, hij ziet er nog wel hartstikke leuk en lekker uit.

Zou jij deze taart maken? En heb jij de jubileumeditie van de Allerhande al doorgespit?



nRelate Posts and Homepage