9/13/2013

Recept voor aardbeienroomtaart

Het is weer tijd voor taart! Ik had al dagen behoefte om na lange tijd weer eens iets lekkers te bakken. De trouwdag van papa en mama was daarvoor een goede gelegenheid, en na heel wat zoekwerk besloten Suzanne en ik om de aardbeienroomtaart uit de Allerhande te maken. Jummm. In dit artikel geef ik jullie het recept van deze geweldig lekkere, fruitige taart.




Wat heb je nodig?

# 250 gram bloem + nog wat extra voor het bestuiven
# 75 gram lichte basterdsuiker
# 125 gram boter
# 8 blaadjes gelatine
# 3 bakjes Philadelphia Naturel (of een goedkopere variant) à 185 gram per bakje
# 300 ml yoghurt
# 2 zakjes vanillesuiker
# 2 el citroensap 
# 150 ml volle melk
# 80 gram suiker
# 1 bak aardbeien


Hoe ga je te werk?

1. Zeef de bloem.
2. Meng de bloem, boter en basterdsuiker in een kom.
3. Voeg 5 eetlepels ijskoud water toe, en kneed het geheel tot een soepel deeg.
4. Leg de deegbal een uur afgedekt in de koelkast.
5. Verwarm de oven voor op 200 graden.
6. Bestuif het aanrecht met wat bloem en rol de deegbal uit tot een rondje met een doorsnede van ongeveer 26 centimeter (of een andere doorsnede, afhankelijk van welke taartvorm je gebruikt).
7. Bekleed de bodem van de springvorm.
8. Bak de bodem in 15 minuten gaar en laat het daarna afkoelen.
9. Week de gelatineblaadjes 5 minuten in koud water.
10. Meng de philadelphia, yoghurt, vanillesuiker en het citroensap met elkaar.
11. Breng de melk aan de kook en voeg wanneer het kookt de suiker toe. Blijf roeren totdat de suiker is opgelost.
12. Neem de pan van het vuur. Knijp de gelatineblaadjes uit en voeg ze toe aan de melk. Laat het al roerend oplossen in de melk.
13. Laat het melk-mengsel iets afkoelen (iets van 5 tot 10 minuten) en voeg het toe aan het yoghurt-mengsel. Meng dit door elkaar.
14. Verdeel de helft van de roomyoghurt (melk-mengsel + yoghurt-mengsel) over de bodem.
15. Houd ongeveer 10 mooie aardbeien apart voor de garnering. Haal van de rest het kroontje eraf en snijd ze in de lengte doormidden. Leg de aardbeien op de laag met roomyoghurt. 
16. Giet de rest van de roomyoghurt op de eerste laag aardbeien, en leg hier de aardbeien voor garnering bovenop. 
17. Laat de taart minimaal 4 uur opstijven in de koelkast (langer mag natuurlijk ook).

De taart is heel fris, zoetig en lekker! Door het citroensap in combinatie met de aardbeien kreeg ik bijna een zomers gevoel. Papa en mama waren erg blij met de taart, en iedereen smikkelde ervan. Ik ben benieuwd of jullie dit een leuk recept vinden, en of je deze taart ook gaat maken. Als je dat gaat doen, zou ik het erg leuk vinden als je me een foto stuurt naar bijvoorbeeld mijn Instagram (MarjoleinZoet) of mijn Twitter (@MarjoleinZoet). 

Wat is jouw favoriete taart?


(info@sweethippos.nl)

nRelate Posts and Homepage