10/17/2013

Recept - risotto met gebakken garnalen

Ik ben verre van een makkelijke eter, maar ik wil nu toch wel steeds meer gaan proberen. Hoe kan dat beter dan door het zelf te koken? Ik kook letterlijk nooit, maar aangezien ik aankomend student word is het misschien wel handig als ik een paar vaardigheden heb. Ik besloot een risottogerecht te maken, maar dan heb je nog keus uit 194 recepten op AH.nl... Toen viel mijn oog op een risotto met garnalen (garnalen zijn té lekker) en besloot ik om dat recept te maken. Vandaag deel ik het met jullie, want het was erg geslaagd (ook volgens mijn ouders ;)



Ingrediënten

  • 1 liter visbouillon (van ongeveer 2 tabletten)
  • 4 el olijfolie
  • 2 sjalotten, gesnipperd
  • 350 g risottorijst
  • 3 el semi-zongedroogde tomaten, in stukjes
  • 100 ml witte wijn (dit kan je eventueel ook weglaten)
  • 500 g tijgergarnalen, ontdooid
  • 3 bosuitjes, in ringetjes

Bereidingswijze (je staat ongeveer 40 minuutjes in de keuken)


1. Breng de bouillon aan de kook en houd hem tegen de kook aan. Snijd alvast de sjalotten, tomaten en bosuitjes. Ontdooi eventueel de garnalen in heet water en dep ze droog.


2. Verhit 2 el olie in een ruime hapjespan en fruit (ze mogen niet bruin worden) hierin de sjalot 2 minuten. Voeg de rijst toe en bak de korrels al roerend 1 minuut mee. Voeg de semi-gedroogde tomaten en naar smaak peper toe.
3. Schenk de wijn in de pan en breng alles al roerend aan de kook. Laat alles zachtjes koken tot de wijn door de rijst is opgenomen. Voeg een soepopscheplepel bouillon toe en laat de rijst weer zachtjes koken tot het vocht is opgenomen. Roer af en toe. Herhaal dit toevoegen van de bouillon tot alle bouillon gebruikt is. Dit duurt ca. 20 minuten. Neem de pan van het vuur. Laat de risotto afgedekt nog 4 min. staan.

4. Verhit intussen de resterende 2 el olie in een koekenpan en roerbak de garnalen met de bosui in ca. 4 min. gaar. Breng op smaak met zout en peper. Verdeel de risotto over 4 diepe, warme borden en schep de garnalen erop.


M'n ouders en ik maakten er meteen een chic dineetje van met z'n drietjes. Ik moest wel aan de smaak wennen (mede omdat er wijn door zat), maar ik vond het erg jum! Mijn ouders waren ook heel tevreden, want ze hoefden een keertje niet in de keuken te staan ;) Zeker voor herhaling vatbaar. En dan misschien met paddestoelen, of met kip...

Heb jij al eens risotto gegeten of gemaakt?

nRelate Posts and Homepage