12/20/2013

Quinoa - Wat is het + recept

Ik weet niet hoe vaak ik quinoa al ben tegengekomen op blogs, in tijdschriften en op Twitter/Instagram, maar op een dag werd ik wel zó nieuwsgierig, dat ik het zelf ook wilde gaan eten. Ik was aan de beurt om te koken afgelopen woensdag, en daar zette ik papa, mama en Suzanne de 'Pilav van Quinoa' voor. En lekker dat het was, jum! Maar wat is dat beroemde quinoa eigenlijk?






Wat is Quinoa? 

Quinoa is een 'pseudograan' dat van een Zuid-Amerikaanse plant komt. Vanaf ongeveer 5000 jaar wordt het verbouwd hoog in de bergen in onder andere Peru, Bolivia en Argentinië. Het werd verbouwd door de wereldberoemde Inca's. 'Quinoa' betekent 'moedergraan' of 'supergraan', en werd door de Inca's gezien als heilige voeding. Tegenwoordig wordt Quinoa gezien als een 'superfood', omdat er veel voedingswaarden inzitten en super gezond is. (bron)
 Dat dus. Ik wilde het eigenlijk vorige week al maken, maar bij de Albert Heijn was dit niet te vinden. Helaas, dan maar op naar de concurrent. Hier was het gelukkig wel, van het merk Naturecrops. Als je van plan bent om een gerecht met Quinoa te gaan maken, kijk dan zeker even op hun site. Ik heb mijn recept niet van hun site, maar van de Allerhande. Ik had het een tijdje geleden al overgeschreven in mijn Moleskine Recipe Journal, en het was eigenlijk heel makkelijk. En ik kan je vertellen, het was heerlijk!



Recept voor 'Pilav van Quinoa'

Wat heb je nodig? 
- 300 gram Quinoa (merk maakt niet uit)
- 2 el pijboompitjes
- 1 rode ui, gesnipperd
- 250 gram winterpeen in plakjes
- 300 gram kipfilet in reepjes
- 3 el krenten
- 1 zak spinazie (300 gram)
- olijfolie

Hoe bereid je het?
1) Bereid de quinoa volgens de verpakking. Rooster de pijboompitten 3 minuten in een koekenpan(netje), laat afkoelen op een bord.
2) Verhit 2 el olijfolie in een pan (ik gebruikte een wokpan, want die is lekker groot) en bak de ui en peen 10 minuten. Neem het uit de pan en verhit nog 1 el olijfolie, waarna je de kip gaar bakt in dezelfde pan. Breng op smaak met peper en zout. Voeg de ui, peen, krenten en in delen de spinazie toe. Als de spinazie een beetje geslonken is, voeg je de quinoa toe.
3) Voeg de quinoa toe en schep om tot alles goed door elkaar is en de spinazie goed geslonken is. Breng op smaak met peper en zout en voeg aan het eind de pijboompitten toe.

Zo makkelijk is het! Ik was er in totaal zo'n 45 minuten mee bezig, waaronder het snijden van de kip etc. Zorg wel dat je goed 'voorbereid' bent, anders raak je op het moment dat je een bepaald ingrediënt moet toevoegen ineens heel erg in de stress. Het was erg lekker en gezond, en makkelijk en snel te maken. Ik ben fan van deze 'superfood'. Ik ben van plan nog veel meer te maken met quinoa, want jum.

Heb jij al eens iets gegeten met quinoa? Zo ja, wat?




nRelate Posts and Homepage