3/16/2014

How to - planning maken voor school

Het is weer zo ver: de toetsweek komt er aan. Dit is voor Floor en mij (als alles volgens plan gaat) de laatste toetsweek in ons leven. Oké, volgende jaren komen er wel tentamenweken en natuurlijk ons eindexamen, maar op de middelbare school is dit echt de laatste! Plannen is erg persoonlijk, maar wel belangrijk om te doen. Het scheelt heel wat stress, omdat je weet waar je aan toe bent. En als je op tijd een planning maakt, ga je heerlijk rustig en voorbereid de toetsweek in. Maar... hoe maak je zo'n planning? Ik heb deze toetsweek naar mijn mening best een goede manier ontwikkeld, en die wil ik graag met jullie delen.


Stap 1 - wanneer is welke toets?


Voordat je goed en wel kunt beginnen met leren, is het natuurlijk wel handig als je weet welke toetsen je als eerste hebt en welke juist aan het eind. Vaak komt het toetsrooster bij ons op school zo'n drie weken van te voren op internet, en ik vind het dan ook altijd fijn om direct in mijn agenda te schrijven welke dagen ik welke toets ik heb. Ik laat het even bezinken, en ongeveer twee en halve week van te voren begin ik met de voorbereidingen: plannen, samenvatten, etc. 

Stap 2 - wat moet je per vak allemaal doen? 











Wat ik altijd erg fijn vind, is om een aantal weken van te voren op een A4 een lijst te maken met per vak wat ik allemaal moet doen en leren om op het moment van de toets 'alles' te kennen. Welke delen moet ik kennen? Welke dingen moet ik samenvatten? Moet je voor een vak tien hoofdstukken leren, dan hak je het in hapbare stukken van zo'n twee hoofdstukken. Dat heb ik bijvoorbeeld bij Natuurkunde gedaan, zoals je kunt zien. Ook zet je bij de lijst wanneer je de toets hebt, en bedenk je hoe lang je ongeveer erover gaat doen om dit allemaal te leren. Moet je al twee weken beginnen met het stampen van woordjes voor Frans/Duits/Spaans, whatever? Of lukt het je wel om in één avond je wiskunde-aantekeningen nog één keer door te lezen? Zo'n lijst lijkt misschien heftig, maar geloof me: elke keer dat je weer iets hebt gedaan of samengevat, zet je er met een heerlijk gevoel een kras door heen. Zo houd je het overzicht en vergeet je als het goed is niks.

Stap 3 - planning maken (per paar dagen)








Het idee om twee weken van te voren een planning te maken met wat je elke dag van uur tot uur moet doen klinkt prima, maar hee wees eens eerlijk: hou jij je OOIT aan zo'n planning? Ik heb een aantal keren de fout gemaakt om helemaal te stressen omdat ik van 14 tot 15 bedacht had om economie te leren, maar vervolgens kwamen opa en oma op bezoek (ik noem maar iets) en was mijn hele planning in de war. Dat soort dingen weet je zo ver van te voren nog niet, en het is ook wel lekker als je een beetje flexibel bent, toch? Ik plan door de week vaak per paar dagen. Dan ga ik op maandagmiddag zitten met een pen en schrijf ik de dingen op die ik maandag en dinsdag wil doen. Hetzelfde geldt voor het weekend. Zo hoef je je niet per se te houden aan een strenge planning, maar doe je het gewoon op de momenten van die dag dat het jou goed uitkomt. Is iets af? Zet er dan met een markeerstift of pen een dikke streep door. KLAAR!

Als je alle taken van deze dagplanning af hebt, ga dan ook echt lekker ontspannen. Als je veel te vroeg klaar bent, kun je er natuurlijk voor kiezen om alvast wat voor de volgende dag te doen, maar in toetsweken is het belangrijk om ook af en toe tijd te nemen voor het tikken van een blogje, een stukje lopen of een boek lezen. Zo blijft je hoofd fris en energiek.

Overige tips


- Stel leuke, maar tijdrovende dingen even uit. Ga dus niet in het weekend van te voren uitgebreid shoppen in Amsterdam, om zo maar iets te noemen.
- Sla voedsel in voor tijdens het leren. Ik kan me echt beter concentreren als ik een dikke mok thee voor me heb staan om af en toe een slok uit te nemen, of met een bakje fruit of een reep chocola. Zorg er voor dat je een goede mix van gezond en ongezond in huis hebt om mee te nemen naar je leerplek. Hersenen hebben ook brandstof nodig, weet je wel?
- Als je liever digitaal lijstjes maakt, kan ik de app 'Do it tomorrow' erg aanraden. Hier kun je voor vandaag en morgen een lijstje maken met dingen die je moet doen. En als je het af hebt zet je er een streep door. 
- Om leren 'leuk' te houden, kun je vlak voor je toetsweek een leuk, nieuw notitieboekje kopen waarin je samenvattingen maakt, of nieuwe pennen en stiften (de HEMA heeft altijd hele leuke!). Zorg er voor dat je met dat soort kleine dingetjes het leren net iets aangenamer maakt.
- Maak een fijne playlist voor tijdens het leren. Tijdens het leren van woordjes lekker energieke muziek, en voor bij geschiedenis of wiskunde fijn rustige muziek. 

Oké, dit was mijn plan-methode. Het kan natuurlijk zijn dat het voor jou totaal niet werkt, maar voor mij werkt het juist heel goed! Zo zit je niet vast aan een superstrakke planning wat gedoemd is te mislukken, maar heb je ruim de tijd om alles op tijd af te hebben en ga je met een rustig gevoel en vol zelfvertrouwen de toetsweek in.

Wat is jouw planning-tip?




nRelate Posts and Homepage