4/20/2014

waarom hardlopen awesome is

Zoals jullie weten loop ik hard. Ik begon twee jaar geleden met de eerste training van de '5 kilometer running coach' met Renate Wennemars. Ik hield het vol, dan weer niet, liep vijf kilometer, daarna weer niet, en ben eigenlijk de persoon die eeuwig aan het trainen is voor de vijf kilometer. Ik ben nu over de helft van de trainingen (die ik ondertussen ook echt voor de derde keer doe), en hopelijk heb ik dit keer genoeg tijd om verder te trainen voor de tien kilometer. Maar hee, overall loop ik hard en ik vind het elke keer weer leuk. In dit artikel geef ik jullie mijn vijf redenen.

foto's van mijn Instagram
1. het is gezond
Tuurlijk, dat hardlopen gezond is is écht wel één van de belangrijkste redenen waarom ik, en vele mensen, de sport beoefenen. Sowieso is natuurlijk elke beweging die je doet (bijna dan) gezond. Door hardlopen bouw je een goede lichaams-conditie op. Ook ga je door regelmatig hard te lopen bijna automatisch gezonder eten. Het is toch zonde om na je training meteen een chocoladereep naar binnen te gooien? Kom maar op met die appel! Naast dat het goed is voor je lichaam, kan ik ook altijd goed rust vinden tijdens een rondje hardlopen. Je moet toch íets doen tijdens het hardlopen, dus ben ik altijd even de dag aan het overdenken en problemen aan het oplossen. Als ik dan terugkom van mijn rondje, is de meeste stress vertrokken en heb ik vaak weer bergen inspiratie. 

2. je bent lekker in de buitenlucht
Wat lijkt het me verschrikkelijk om op een loopband te rennen, en de hele tijd op dezelfde plek te blijven staan! Doe mij maar frisse lucht en een zonnetje op mijn bol. Ik vind het zelfs niet heel erg om in de regen te rennen, als het maar niet super-super-koud is! In de zomer pak je meteen een beetje bruinheid mee, en ook is er altijd zó veel moois te zien. Is toch veel leuker dan de hele dag binnen zitten?

Just Run 😃
3. hardlopen kan altijd en overal
En het is nog gratis ook. Oké, je moet wel even goede schoenen aanschaffen, maar eigenlijk heb je niet veel meer nodig. Je kunt helemaal zelf bepalen wanneer je wilt gaan hardlopen, en zit niet vast aan tijden van sportschool of trainingen. Als jij op donderdagavond om 18.54 denkt: 'ik wil hardlopen', dan GA je hardlopen. Ideaal toch?

4. de kleding en de gadgets

Naast dat het hardlopen zelf heel fijn is, is het ook leuk om te kunnen kiezen uit al die leuke broekjes en tops bedoeld voor hardlopen. Zelf heb ik laatst een hele leuke top van de H&M gekocht (te zien in de collage!), en daardoor krijg ik altijd zin om te hardlopen. Ook maakt mijn Nike+ sportwatch het rennen zó veel leuker. Ik kan nu precies zien hoe ver ik ben gegaan en hoe hard ik ren. En hoeveel calorieën ik heb verbrand, ook leuk! 

5. je hebt er nóóit spijt van
Heb je óóit spijt gehad van een rondje hardlopen? Ik niet hoor! Ik heb natuurlijk vaak genoeg momenten dat ik echt niet wil, en het liefst op de grond wil liggen protesteren. Maar als ik dan toch ben gegaan ben ik na die tijd zo ontzettend blij. Wat maakt het uit dat je hoofd rood is en dat je als een hijgende oma weer thuis komt, je hebt het gedaan en daar gaat het om. Ik voel me vaak de hele dag goed en gezond als ik in de ochtend een stukje heb gelopen. 

Nou, waar wacht je nog op? Pak je hardloopschoenen en gaan met die banaan, haha. 

Hou jij van hardlopen? 





nRelate Posts and Homepage