5/27/2014

Reading challenge 2014: 14/35 done! + mijn favorieten tot nu toe

Nog drie boeken, en dan zit ik op de helft van de reading challenge waar ik dit jaar aan mee doe. Ik heb mezelf uitgedaagd om 35 boeken te gaan lezen, en tot nu toe loop ik prima op schema, en zelfs één boek voor. Ik heb het lezen nog meer dan anders ontdekt, en helemaal met dit lekkere weer besteed ik veel van mijn vrije tijd lekker buiten met een goed boek. Het leek me leuk om mijn vijf favorieten van dit jaar tot nu toe te delen.

1. Life of Pi - Yann Martel







Life of Pi is a fantasy adventure novel by Yann Martel published in 2001. The protagonist, Piscine Molitor "Pi" Patel, a Tamil boy from Pondicherry, explores issues of spirituality and practicality from an early age. He survives 227 days after a shipwreck while stranded on a boat in the Pacific Ocean with a Bengal tiger named Richard Parker.

Dit boek had ik al zó vaak voorbij zien komen op Goodreads, met ontzettend goede beoordelingen, dat ik besloot hem ook te gaan lezen. Aan het begin vond ik hem tegenvallen, want... er gebeurde niet zo veel. Ik vroeg Soesja om advies en zij raadde me aan om er even doorheen te bijten, want daarna zou het geweldig worden. Eigenlijk zou ik normaal gesproken meteen het boek weg hebben gelegd als ik het begin niet leuk vind, maar dit keer besloot ik door te zetten en wow! Na het eerste deel kwam het gedeelte dat Pi op de oceaan zit in een reddingsboot, en vanaf dat moment wordt het zó geweldig, dat ik het eerste gedeelte ook meteen kon waarderen. Ook, omdat er in het eerste gedeelte hele belangrijke lessen zitten van het boek. Jammer om dat te missen. Ik ben blij dat ik het boek heb gelezen want het is één van mijn favorieten ooit.
Waardering: 5/5 

2. De boekendief - Markus Zusak







It is 1939. Nazi Germany. The country is holding its breath. Death has never been busier, and will become busier still.

Liesel Meminger is a foster girl living outside of Munich, who scratches out a meager existence for herself by stealing when she encounters something she can’t resist–books. With the help of her accordion-playing foster father, she learns to read and shares her stolen books with her neighbors during bombing raids as well as with the Jewish man hidden in her basement.

Ik vind het heerlijk om af en toe een historische roman te lezen. Het is mooi om iets wat echt gebeurd is, in een romanvorm te lezen, omdat ik alles daardoor beleef alsof ik er zelf bij was. Dit boek is zonder twijfel het beste tweedewereldoorlogboek dat ik ooit gelezen heb. Het is geschreven vanuit een bijzonder perspectief: de dood. Ook beleef je het verhaal vanuit een jong, Duits meisje. Ook is het boek zo mooi vormgegeven dat ik naast dat het een prachtig verhaal is ook genoot van de tekeningen en 'notities' tussendoor. Na het lezen bleef het verhaal bij me, en dat is een goed teken.
Waardering: 5/5

3. Divergent - Veronica Roth



In Beatrice Prior's dystopian Chicago world, society is divided into five factions, each dedicated to the cultivation of a particular virtue--Candor (the honest), Abnegation (the selfless), Dauntless (the brave), Amity (the peaceful), and Erudite (the intelligent). On an appointed day of every year, all sixteen-year-olds must select the faction to which they will devote the rest of their lives. For Beatrice, the decision is between staying with her family and being who she really is--she can't have both. So she makes a choice that surprises everyone, including herself.

During the highly competitive initiation that follows, Beatrice renames herself Tris and struggles alongside her fellow initiates to live out the choice they have made. Together they must undergo extreme physical tests of endurance and intense psychological simulations, some with devastating consequences. As initiation transforms them all, Tris must determine who her friends really are--and where, exactly, a romance with a sometimes fascinating, sometimes exasperating boy fits into the life she's chosen. But Tris also has a secret, one she's kept hidden from everyone because she's been warned it can mean death. And as she discovers unrest and growing conflict that threaten to unravel her seemingly perfect society, Tris also learns that her secret might help her save the ones she loves... or it might destroy her.


Ik denk dat ieder van jullie wel van de Divergent hype heeft gehoord. Het is, na Twilight en The Hungergames (en vast nog wel meer series), een trilogie die iedereen ineens tegelijk begon te lezen. Er is ondertussen een film van gemaakt, en ook ik ben gezwicht voor de boeken. Ik kocht het eerste deel, dat ik in no-time uitlas. Veel mensen vergelijken het met The Hungergames, maar ik ben het daar niet mee eens. Het is een heel ander verhaal, met totaal andere personages en een andere wereld. Het is natuurlijk wel hetzelfde genre, dus als je The Hungergames leuk vind, zou dit je ook wel aanspreken. Maar goed, ik vond het echt een ontzettend gaaf, origineel en spannend boek, en ik kon niet wachten om ook de andere delen te verslinden (en dat heb ik dan ook snel gedaan, haha). Ik kan dit echt aanraden. 
Waardering: 5/5

4. Fangirl - Rainbow Rowell


Cath and Wren are identical twins, and until recently they did absolutely everything together. Now they're off to university and Wren's decided she doesn't want to be one half of a pair any more - she wants to dance, meet boys, go to parties and let loose. It's not so easy for Cath. She's horribly shy and has always buried herself in the fan fiction she writes, where she always knows exactly what to say and can write a romance far more intense than anything she's experienced in real life. Without Wren Cath is completely on her own and totally outside her comfort zone. She's got a surly room-mate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words ...And she can't stop worrying about her dad, who's loving and fragile and has never really been alone. Now Cath has to decide whether she's ready to open her heart to new people and new experiences, and she's realizing that there's more to learn about love than she ever thought possible ...

Oh, wat een geweldig boek was dit. Ik hou van Cath en Levi en iedereen, ondanks dat ze soms zo raar zijn als het maar kan. Ik herkende me vaak in de hoofdpersonen, omdat zij (ook) bezig zijn met zaken als liefde en school enzo. En ik HOU van het nerd-gehalte van Cath. Wat ik iets minder vond, waren alle Fanfictie stukken tussendoor. Aan het begin dacht ik dat dit betrekking zou hebben op het boek, maar dat was niet echt zo. En het eind vond ik ook minder leuk dan gehoopt. Maar toch waren dat de enige twee minpuntjes, en vond ik het verder net zo leuk als gehoopt. Ik heb ook de andere twee boeken van Rainbow Rowell in de kast liggen, dus die ga ik binnenkort ook zeker lezen. Fangirl is in ieder geval heerlijk luchtig en herkenbaar boek waar je je lekker wat uurtjes mee kunt vermaken. 
Waardering: 4/5

5. Het huis met de schaduw - Aminatta Forna











 Laura en haar twee kinderen knappen een vervallen huis net buiten het stadje Gost op. Lauras man blijft voor zijn werk in Engeland en daarom helpt buurman Duro het vakantiehuis bewoonbaar te maken. Met zijn twee jachthonden heeft hij het lege huis jarenlang in de gaten gehouden. Uit de onrust die Laura in het stadje veroorzaakt blijkt dat de bewoners van Gost niets moeten hebben van buitenstaanders. Langzaam wordt duidelijk dat Duro oude banden heeft met het huis, waarover een donkere schaduw hangt.

Dit is echt een onbekend boek, maar dat maakt het niet minder leuk en ook niet minder 'nodig' om het in dit artikel te vermelden. Want het is echt een goed boek, en ik raad hem jullie zeker aan. Tijdens het boek leef je mee met de gedachten van Duro, en kom je langzaamaan erachter wat er vroeger is gebeurd.

Ik vind het een heel goed boek. Dat dit boek in september 2013 het DWDD boek van de maand was, vind ik volkomen terecht. Ik vind de personages erg mooi beschreven, en je leert ze tijdens het verhaal goed kennen. Ook vind ik de groei die elke personage meemaakt erg goed. En... het boek is vanuit een man geschreven, wat een keer heel anders is. Dit boek is ook deels op ware gebeurtenissen gebaseerd, waardoor je meteen een geschiedenislesje over Kroatië meepikt. Ik vind het een zeer ontroerend verhaal, en denk dat iedereen die van romans houdt die niet alleen over liefde gaan hem zeker moet lezen. Ook leuk: toen ik in februari een review instuurde naar de Bruna over dit boek, won ik een prijsvraag en kwam mijn recensie op een buikbandje tijdens de boekenweek, haha. 
Waardering: 4/5

Ik hoop dat ik jullie weer geïnspireerd heb om deze boeken te gaan lezen! Het is het echt waard, want het zijn stuk voor stuk geweldige verhalen. En allemaal heel anders, wat ook leuk is. Ik ben wel benieuwd wat jullie van artikelen over boeken vinden trouwens. Is het leuk als ik elke keer als ik vijf boeken heb gelezen, er reviews over schrijf? Laat het weten in de comments.

Kende jij één of meerdere van deze boeken al?




nRelate Posts and Homepage