6/05/2014

analoge camera update - nieuwe aanwinsten!

Twee maanden geleden was ik jarig, en toen heb ik heel veel leuke cadeautjes gekregen. Ik heb echter zo weinig tijd gehad de afgelopen maanden dat ik helemaal niet heb geblogd over misschien wel de leukste cadeautjes: analoge camera's. Papa had mijn familie laten weten dat ik helemaal gek ben van die dingen, en daarom had mijn oudoom een paar van zijn oude camera's voor me meegenomen, plus oude fotorolletjes die ik nog kan gebruiken. Super lief. Ik wilde dit graag aan jullie laten zien, omdat het hele leuke zijn!







Ik begin met de Agfamatic 100, een mini cameraatje die ook mini fotootjes maakt. Dit is denk ik de simpelste analoge camera die ik ooit heb gezien (afgezien van een wegwerpcamera dan). Het enige wat je kunt instellen is de shutter speed, en zelfs daar zijn maar twee standen voor. Ik zou heel graag leuke snapshots willen maken met deze camera (hij doet het namelijk nog), maar de cassettes die hierin moeten zijn bijna onvindbaar en duur. Mama liet me laatst wat foto's zien die met deze camera gemaakt zijn. Ze zijn ongeveer 3 bij 3 cm groot, echt heel cute. Er zat nog een cassette in toen ik hem kreeg, maar ik heb geen idee waar ik die zou moeten laten ontwikkelen. Ik ga denk ik maar gauw op zoek naar een goede fotozaak in Groningen, want ik wil weten wat erin zit.


Als tweede de Ilford Sportsman. Tot nu toe had ik bijna alleen maar camera's van Agfa in mijn bezit, dus het is ook leuk om een keer een camera van een ander merk te hebben. Dit is zeker niet de mooiste uit mijn collectie (het stukje 'leer' wat eromheen zit laat los etc.), maar hij staat wel heel leuk in mijn kamer. Op de een of andere manier is de lens van deze camera helemaal troebel, dus foto's ermee maken zit er helaas niet in. Geeft niets, want ik heb genoeg andere camera's waarmee ik kan experimenteren.


Tot slot heb ik ook nog een aantal oude rollen zwart-witfilm gekregen. Heel leuk, want ik heb nog nooit met zwart-witfilm geschoten! Ik moet eerst nog het rolletje wat op dit moment in mijn moeders oude camera zit opmaken van mezelf, en dan ga ik foto's schieten met deze film. Ik ben nu al benieuwd wat eruit komt, want de houdbaarheidsdatum van deze film is al lang verstreken.

Fotografeer jij analoog? En zo ja, wat is jouw favoriete camera en/of film?



nRelate Posts and Homepage