6/01/2014

Barcelona - verslag en tips

Barcelona is een geweldige stad, zo hebben wij de afgelopen week ontdekt. Maandagochtend reisden we met de auto, trein, vliegtuig en taxi naar ons hotel en vrijdag deden we dezelfde reis omgekeerd. We zijn weer thuis, en dat is best jammer, na zulke leuke dagen! Natuurlijk vind ik het niet erg om over de leuke ervaringen te vertellen, en daarom kunnen jullie in dit artikel 'alles' lezen wat we hebben gedaan. Voor degenen die ook binnenkort naar Barcelona gaan, geef ik ook wat tips. De dingen die dikgedrukt zijn, raden wij aan. Laten we beginnen met dag 1.

Zoals gezegd gingen wij maandag richting de wereldstad in Spanje. Om 9 uur reden we hier weg richting station Assen, en vanaf daar met de trein naar Schiphol. We hadden een redelijke faal tijdens onze overstap in Zwolle, want we stapten in een lege trein op perron 5B terwijl we op 5A moesten zijn. Die reed dan ook zonder ons weg, maar gelukkig konden we alsnog op Schiphol komen via Amersfoort. Op het vliegveld ging alles gelukkig wel soepel, en voor we het wisten zaten we in het vliegtuig. Het was twee uur vliegen, en dat ging snel voorbij. Daarna sprongen we in een taxi naar ons hotel (hotel Paral-lel). Onze kamer was leuk, dus we waren meteen blij. Nadat we even waren bijgekomen van de reis met cola en chips, besloten we naar de haven te gaan en daar wat te eten. De haven is zó mooi! Helaas was het eten iets minder: ontzettend vette tapas met smurrie over de Patatas Bravas en nog raardere Green Peppers (gadsiegadsie). We besloten dat tapas niet ons eten was. Na het eten gingen we Mojito's drinken in een leuk café tegenover ons hotel en daarna gingen we slapen. Dat probeerden we in ieder geval, want ongeveer elk uur MIDDEN in de nacht liepen jongens luid pratend door de hal. Gelukkig was dat alleen die nacht, de andere dagen sliepen we heerlijk. Hieronder de foto's van de eerste dag.

Dag twee begonnen we met een simpel ontbijt in het hotel. Het was niet heel bijzonder, maar we konden er onze maag wel mee vullen. Ze hadden ook pizza en taart bij het ontbijt, ewl. We hadden online kaartjes gekocht voor Park Güell (dat is een aanrader, anders sta je lang in de rij), dus daar gingen we al redelijk 'vroeg' heen. Het was er nog lekker rustig. We liepen iets van een uur door het mooie park, maakten foto's, en zochten de uitgang, en daarna gingen we weer weg, ons een weg banend langs mensen met lelijke oorbellen en waaiers te koop. We sprongen weer in de metro en gingen uitstappen bij een metrostation vlakbij een park. Op de weg erheen kochten we een fles lekkere multivitamine. We liepen door een leuk stukje stad richting het Park del Ciutadella. Dit is een heel mooi en groot park met een geweldig monument. We hebben er, nadat we gingen lunchen, even gezeten/gelegen. Er zaten ook parkieten! Daarna liepen we weer naar de haven, want daar wilden we een rondvaart doen. Bij Las Gondrinas kozen we voor de 40 minuten durende rondvaart door de haven en dat was heel erg leuk en goedkoop. Voor €7 zaten we lekker te genieten in de boot, terwijl een Spanjaard vrolijke accordeon-muziek speelde. Daarna liepen we nog even door het winkelcentrum bij de haven en aten een McFlurry Oreo. Daarna gingen we naar het winkelcentrum Las Arenas, want we dachten dat daar heel veel leuke winkels zouden zijn. Helaas niet, maar het uitzicht vanaf het dak was wel mooi. Daarna chillen op onze kamer en toen weer naar de metro, om te gaan eten. We gingen eten bij Teresa Carles, een heel leuk, populair en lekker vegetarisch eettentje, waar we zelfs in de rij moesten staan. Dat was het wel waard, want we hebben héérlijk gegeten. Daarna waren we moe en gingen slapen.

Ook de derde dag hadden we onze wekker om 9 uur gezet, want we gingen naar de Sagrada Familia! We hadden hele verschillende verhalen gehoord; de één vind het prachtig, de ander vind het overrated, maar toen we binnen liepen ontdekten wij binnen een seconde dat wij tot de eerste groep horen. Het is zó groot en zó indrukwekkend, dat je je echt als een mini poppetje voelt. Het is wel grappig dat de kerk nog steeds niet af is, en dat er naast prachtige glas-in-lood ook nog ramen met gewoon glas zijn. Maar wauw, prachtig. Dit moesten we 'vieren', dus gingen we naar de McDonalds, haha. We aten lekker kipnuggets/McChicken en een lekker flesje water erbij. Daarna gingen we shoppen in de straat naast Plaza Catalunya, waar grotere ketens zitten. Helaas helaas, dit viel tegen. En we waren er dan ook snel weer weg. Maar waar we nog wel heen wilden, was de Mercat de Boqueria. Hier verkopen ze allemaal vers fruit/groente/vlees/vis/... Wij kochten er een té lekker sapje en een bakje vers fruit. Top top. Maar toen... begon het ineens heel hard te regenen. We gingen toen het droog was de berg, de Montjuïc, op met een soort metro-bergtreintje. Maar daar bleef het plenzen, dus meer dan het station en een bushokje hebben we niet gezien. Eenmaal terug renden we naar de supermarkt en daarna gingen we naar het hotel om weer te chillen met drinken en Oreo's. In de avond gingen we eten bij een Italiaan in de buurt. Dit was wel lekker.

En zo brak alweer de laatste dag aan, helaas. We hadden nog wel een hele leuke activiteit voor de boeg: fietsen. We hadden via internet een tour geboekt bij Cruising Barcelona, waar Nederlandstalige gidsen zijn en waar je fietst op, jawel, beach cruisers. We hadden hier al de hele tijd zin in, en gelukkig was het ook écht heel erg leuk! We kwamen aan en werden meteen hartelijk ontvangen door Nederlandse mensen, wat wel even fijn was, omdat zij ons gewoon verstaan. We mochten een fiets uitzoeken en gingen buiten staan wachten. Toen we begonnen was het meteen heel leuk. De tocht duurde drie uur, en daarbij fietsten we door wijken die we zelf niet snel bekeken zouden hebben, maar wel heel mooi waren. We kwamen ook langs een oud ziekenhuis, waar Gaudi overleden is, en we bezochten echt toffe plekjes die je maar net even moet kennen. Halverwege gingen we aan het strand wat drinken met de hele groep, en daar kletsten we en deelden ervaringen uit met de anderen. Helaas kwam er veel te snel een eind aan de tocht, maar het waren drie vrolijke uren. We kwamen erachter dat we in de buurt van een restaurantje uit Floors boekje zaten, en daar liepen we heen. Het heet Habalùc, en was wederom vegetarisch. Helaas snapten we er niet veel van, want de hele kaart was in het Spaans, maar we begrepen nog net dat er zalm en lasagne was. Uiteindelijk bleek dat je wel losse gerechten kon bestellen, maar dat je toch de volle prijs voor een menu betaalde (niet duur hoor, €11,80), en dát hadden we dus niet begrepen. Achteraf dus dom dat we niet ook een voorgerecht hadden genomen, maar we namen lekker nog wel een toetje en na het betalen renden we weg, want de ober was heel awkward. We liepen nog even langs Casa Batllo en daarna gingen we naar El Born, want daar zitten leuke boetiekjes (o.a een Lomography en vintage winkels). Maaaar het was Siesta, dus die waren dicht... Toen gingen we maar naar de Montjuïc, poging 2. Dit keer was het heerlijk weer en liepen we met het zonnetje op ons hoofd naar het Olympisch Stadion en naar de tuinen. Het uitzicht was zo mooi! We kwamen rond half 7 in het hotel aan en daar gingen we, again, chillen en wachten tot we konden eten. Dit deden we weer in de buurt, bij een restaurant waar ze zowel pizza, vlees als tapas hadden. Floor nam pizza en ik nam kip, en dat was best lekker, maar het was iets te jammer dat ze, zacht gezegd, nogal royaal waren met kaas. OVERAL zat kaas... We besloten onze laatste avond te vieren met Mojito's, en die waren weer heel lekker. Toen naar het hotel om te slapen en de volgende dag gingen we weer naar huis.

Zo, dat was een heel verhaal! De dagen waren echt genieten, en we hebben zo veel leuke dingen gedaan en lol gehad. Jammer om weer thuis te zijn, maar mijn eigen bed en douche had ik wel gemist hoor. En het water uit de kraan ook, want dat zit in Barcelona vol met chloor. We hebben lekker veel herinneringen, en we gaan allebei vast vaak terugdenken aan deze dagen!

Ben jij al eens in Barcelona geweest? Herken je dingen uit het verslag?