7/04/2014

Persoonlijk - mijn middelbare schooltijd

Dinsdagavond was de diploma-uitreiking. Per groep werden we naar voren gehaald, er werd een leuk verhaaltje verteld, en daarna kwam het moment van de waarheid: een handtekening onder de diploma zetten, en klaar. De hele avond is in een soort waas aan me voorbij gegaan, maar ik vond het heel leuk. Toen ik in de auto terug naar huis zat kwam wel de ‘klap’: mijn zes jaren Zernike College zijn voorbij, over en uit. Ik ben niet langer meer een middelbare scholier, maar een student. Ik voel me oud. Ik wilde een keer een ander soort artikel maken, een wat meer persoonlijk artikel. Ik wil graag terugblikken op mijn tijd op de middelbare school. Wat waren de hoogtepunten, wat de dieptepunten, en op welke manier ben ik gegroeid?






Eind klas 1: op vakantie naar Parijs


Brugklas: Eind groep acht was ik helemaal klaar met de basisschool, en was ik toe aan een nieuwe stap. Veel van mijn oude klas gingen in Zuidlaren (mijn dorp) naar het juniorcollege, maar ik wilde daar niet heen en ging daarom naar het Atheneum Plus in Haren. Floor ging er ook heen. Ook al zaten we bij elkaar op de basisschool, we kenden elkaar niet heel goed en gingen totaal niet met elkaar om. Gelukkig moest ik van mama met haar fietsen, waardoor we vriendinnen werden. Aan het begin gingen we allebei met hele andere mensen om, maar we werden steeds betere vriendinnen. De brugklas vond ik leuk. Ik had leuke vriendinnen, we deden leuke dingen en het ging goed op school. Ik was helemaal in mijn element. Volgens mij waren wij echt de ultieme bruggers. Op andere scholen hoorde ik al dat mensen geprobeerd hadden te roken, maar wij speelden bijna nog met barbies, zeg maar. Ik vond het leuk dat we meteen de eerste dagen van school op kamp gingen, waardoor ik mensen leerde kennen. Ook gingen we naar de dierentuin en maakten we nog andere uitstapjes die ik leuk vond.

Klas 2: De tweede klas is eigenlijk niet een jaar waar ik me heel veel van herinner. Ik weet dat de meiden in de klas veel meer één groep werden, en dat was leuk. Ik weet dat ik in de tweede klas op handbal zat samen met Floor, ik weet dat ik mijn nieuwe fiets kreeg en ik weet dat we op biologiekamp (uuuugh) gingen naar een dorp genaamd Orvelte. Ik probeer serieus dingen naar boven te halen uit de tweede klas, maar blijkbaar was het niet heel speciaal. Gewoon leuk. 

Klas 3: En toen... kwam de derde klas. Ik kijk hier nog steeds op terug als een verschrikkelijk jaar. Aan het eind van de vakantie, hoorde ik dat 'mijn groepje' terwijl ik op vakantie was met hele andere dingen bezig was geweest. Ze hadden wilde dingen gedaan, dingen waar ik nog lang niet aan toe was. Vanaf dag 1 na de zomervakantie voelde ik me verschrikkelijk onzeker, niet op mijn gemak, en aan de kant gezet. Als ik er nu op terugkijk doet het me nog steeds pijn hoe het dat jaar is gegaan, maar aan de andere kant denk ik ook dat ik er in mijn hoofd iets ergs van heb gemaakt, terwijl zij het misschien wel helemaal niet zo bedoelden. Ik was gewoon erg onzeker. Maar ja, op dat moment voelde het wel kut. Natuurlijk had ik Floor, maar doordat we zo veel met elkaar om gingen voelde het soms een beetje verplicht. Gelukkig hebben we ook veel leuke dingen samen gedaan: taarten gebakken, fotoshoots gehouden, geblogd... Ik heb overwogen naar een andere school te gaan, maar uiteindelijk ben ik (gelukkig) gebleven en heb ik de laatste maanden van het jaar geprobeerd er wat leuks van te maken samen met Floor en nog wat andere meiden waar we vanaf toen een beetje mee omgingen. Aan het eind van het jaar zijn we op Survivalkamp geweest met school, wat onverwachts erg leuk was, en ook zijn we naar Walibi geweest met twee meiden. 

Zomervakantie tussen derde en vierde klas

Klas 4: In de vierde klas kwamen mensen van andere scholen naar onze school. Het werkt namelijk zo dat in de bovenbouw alle mensen die op junior colleges hebben gezeten, ook bij ons op school komen. Ik kwam in een hele nieuwe klas, met nieuwe mensen en voelde me weer steeds beter. Ook toen was ik nog wel onzeker, maar ik had het op school leuk en deed vakken die ik leuk vond. Aan het begin van het jaar gingen we op uitwisseling naar Beasain en dat was LEUK! Ik denk dat ik toen wel iets heb overwonnen, want sinds die tijd heb ik ook geen last meer van heimwee, en durf ik voor mijn gevoel meer. Ik vond de vierde klas een leuk jaar.

Klas 5: In de vijfde klas kwam ik opnieuw bij Floor in de klas, en dat vond ik leuk! We hadden in dat jaar een hele leuke klas, en daardoor begon ik vrienden te worden met meer mensen. Ook besloten we niet meer in de grote kantine te gaan zitten, maar in de andere kantine (moeilijk uit te leggen...) waardoor we in de pauzes gewoon konden zitten en met leuke mensen konden praten. Ik haalde goede cijfers en was helemaal happy. Ook van de vijfde weet ik nog heel weinig, eigenlijk... In de zomervakantie ging ik met Floor naar Berlijn en dat was leuk. 

Klas 6: De zesde klas is natuurlijk nog maar net voorbij, en daarom weet ik daar nog het meest van. Maar wow, wat is dit jaar snel gegaan! Ik weet de eerste schooldag van dit jaar nog, en dat lijkt echt twee maanden geleden. Ook dit jaar zat ik weer bij Floor in de klas, en deze klas was nóg leuker dan de vorige. Het was altijd een gezellige boel, maar niet té gezellig. Ik was lekker bezig met de toetsen en zag het examen wel zitten. Het is helemaal goed gekomen, want ik ben geslaagd. Naar dit jaar kijk ik terug met een glimlach. Ik heb met veel mensen gepraat en ben socialer geworden. De examens vielen heel erg mee, en als geweldige afsluiter zijn Floor en ik naar Barcelona geweest, waar jullie natuurlijk 'alles' al over weten. Yay.

Hoe ben ik veranderd in deze zes jaren? Ik ben van een vreemd bruggertje uitgegroeid tot iemand met een eigen persoonlijkheid. De derde klas was een dal, maar ik denk dat ik door mijn weg te gaan er sterker ben uitgekomen. Het doet me nu niets meer dat ik niet zoals de meeste anderen van uitgaan houd, en ik ga gewoon lekker mijn eigen weg. Ik ben blij met mijn leven, dus daar hoeft niemand over te oordelen. Ik kijk al met al terug naar een leuke tijd op de middelbare school, maar kan ook niet wachten om aan een nieuwe tijd van mijn leven te beginnen en volgend jaar nieuwe vrienden te maken en te studeren! 






nRelate Posts and Homepage