7/08/2014

summer reading - vijf boekentips

Ik heb het volgens mij al vaker gezegd, maar ik vind lezen in de zomer het allerfijnst dat het bestaat. Lekker aan het zwembad met het zonnetje op je bol en een goed boek, en helemaal genieten van de rust en het niets doen. Maar... welke boeken zijn dan leuk om te lezen? Ik deel vandaag met jullie vijf boeken die ik zou aanraden om lekker in de zomer te lezen. En als het een keer regent? Dan verplaats je gewoon met boek en al naar de bank.







1: Glazuur - Lisette Jonkman

Dit boek is, zoals de naam wel een beetje verraadt, een ontzettend zoete chicklit. Het gaat over Sophie. Ze baalt verschrikkelijk van haar baan als manusje-van-alles bij een groot reclamebureau. Het enige wat ze doet is koffie halen, en zelfs daar blinkt ze niet in uit. Haar vroegere beste vriendin Karlin is haar baas geworden en is een regelrechte bitch geworden, en wat nog erger is, is dat Karlin een relatie heeft met Rein, de crush van Sophie. Als Sophie voor de zoveelste keer wordt uitgekafferd, is ze er klaar mee en neemt ze het heft in eigen handen! Ik vond dit boek heerlijk vermakelijk en fijn om te lezen. Écht geschikt voor aan het zwembad, als je het mij vraagt.



2: Perks of being a wallflower - Stephen Chbosky

Charlie is een eerstejaars, en is totaal niet populair. Hij is verlegen, en ook al is hij intelligent, hij is ontzettend awkward. Maar ook is hij een muurbloem, waar hij tot dat moment weinig verandering aan wilde brengen. Totdat hij nieuwe vrienden maakt, verliefd wordt en wilde feesten bezoekt. Ik vind het echt een schattig boek, en als je aan het boek niet genoeg hebt: er is ook een geweldige film van!



3. Paper Towns - John Green

Margo en Q zijn negen jaar oud als ze onafscheidelijk zijn. Samen vinden ze in het park een dode man, waarna ze bijna tien jaar geen contact meer hebben. Ineens klopt Margo op een avond op het raam van Q's kamer. De dag daarna is ze verdwenen. Als Margo verdwijnt, laat Q het er niet bij zitten en hij gaat op zoek naar haar. Margo heeft aanwijzingen achtergelaten, en deze leiden Q tot een bizarre roadtrip, waarin Q erachter komt dat Margo niet de persoon is die hij altijd heeft gedacht. Maar ook hijzelf is anders dan hij dacht. Dit boek is leuk, meeslepend en fijn om te lezen. Na het lezen van The Fault in Our Stars viel dit boek tegen, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat John Green ook bij het schrijven van dit boek goed werk heeft geleverd.



4. Attachments - Rainbow Rowell

Dit boek heb ik nog maar kortgeleden gelezen, en wát is het leuk! Het gaat over Lincoln, een jongeman die nog steeds bij zijn moeder woont en als baantje heeft dat hij andermans mail moet lezen. De mailtjes van Jennifer en Beth komen vaak in het filter terecht, omdat ze woorden gebruiken die eigenlijk niet in werk gerelateerde mailtjes horen. Tijdens het lezen van de mailtjes gebeurt het onverwachte: Lincoln wordt verliefd op één van de vrouwen. Dit boek is zo zo zo schattig, dat ik vind dat ieder van jullie het deze zomer moet lezen (als je dat nog niet gedaan hebt).





5. Eleanor & Park - Rainbow Rowell

Rainbow Rowell is goed vertegenwoordigd in dit lijstje, want ook Eleanor & Park kan op mijn zomerboekenlijstje niet ontbreken. Dit boek gaat over het nieuwe, verlegen meisje Eleanor. In de bus naar school ontmoet ze Park, en ze worden - hoe voorspelbaar, maar lief - verliefd op elkaar. Hun liefde is soms ingewikkeld, maar het is zoals elke eerste liefde: intens, schattig en ongemakkelijk. Ik heb dit boek in één ruk uitgelezen en vond het fantastisch.

Wat is jouw zomerboek?




nRelate Posts and Homepage