7/01/2014

TAG - Run baby run

Hardlopen is 'mijn' sport, ook al loop ik vaker niet dan wel... Ik vind het altijd leuk om er iets over te schrijven, en daarom besloot ik om de hardloop-tag van Annemerel in te vullen, die ik ook al zag op andere blogs.

Wanneer ben je begonnen met hardlopen?
Dat is ongeveer 2,5 jaar geleden, ik had Soesja en Sharon de hele tijd op Twitter zien praten over hardlopen met Renate Wennemars, en omdat het me zo aansprak besloot ik het ook te gaan doen. En tsja, dat beviel wel. 

Waarom ben je in eerste instantie begonnen met hardlopen?
Ik sportte al een tijdje niet, en omdat ik toch weer wat meer wilde bewegen en lekker buiten wilde zijn, besloot ik te beginnen met hardlopen. En natuurlijk, ook omdat ik een goed lichaam wilde. En tot nu toe doe ik dat nog steeds! 

Ben je altijd al een hardloper geweest, of vond je het eerste verschrikkelijk?
Voor ik begon met de podcasts van Renate Wennemars, had ik eigenlijk vrijwel nooit hardgelopen. Of nouja, wel eens toen ik nog op de basisschool zat en meedeed met een hardloopwedstrijd in het dorp van 2,7 kilometer, maar daar trainde ik dan een week van te voren even een paar keer voor... Dus nee, maar toen ik echt begon met hardlopen voelde ik wel dat het echt wat voor mij is: lekker alleen lopen, buiten, wanneer ik wil, en geen verplichtingen. Chill.

Loop je het liefst alleen of samen?
Sowieso alleen! Af en toe vind ik het wel gezellig om bijvoorbeeld met Suzanne te lopen, maar alleen vind ik toch fijner: lekker zelf het tempo bepalen, niemand die mijn gehijg hoeft te horen en gewoon even fijn mijn gedachten op een rijtje zetten tijdens het lopen. Heerlijk vind ik dat!

Wat is je favoriete hardloopschoen?
Ik heb al de hele tijd dezelfde schoenen, en die zijn van Asics. Ze zijn van mama geweest, maar zij had ze echt twee keer gebruikt, dus toen kon ik ze mooi krijgen. Ik wil wel een keer nieuwen binnenkort, maar dan ga ik denk ik ook voor Asics, omdat daar veel meer een voetbed in zit dan in Nike. Ik heb een tijdje geleden Nikes gepast, maar die vond ik niet zo fijn zitten. Maar dat is heel persoonlijk, denk ik.

Waar loop je normaal gesproken?
Ik loop meestal een stukje langs de snelweg, waarna ik dan over een verhard fietspad door het bos loop, in Schipborg. Dat rondje is 3,5 kilometer, en dan heb ik nog een lusje die ik erbij doe als ik 5 kilometer wil. Ook kan ik over de esweg, waar ik het nu bijvoorbeeld erg mooi vind door de bloeiende aardappelvelden. Ik kan eigenlijk alle kanten wel op! 

Wat is het gaafste rondje dat je ooit hebt gelopen? 
Ik heb echt geen idee. Ik ga altijd één van dezelfde rondjes, en ik heb nou niet hele inspirerende routes in mijn hoofd. Ik wilde dat ik hier 'toen ik door het Central Park ging rennen' kon invullen, maar helaas. Sowieso neem ik nooit hardloopkleding mee op vakantie, dus dat gaat al niet door.

Wat is het grootste drama dat je onderweg hebt meegemaakt?
Wow, dit klinkt wel heel dramatisch. Ik heb er twee: de eerste keer is toen ik voor de tweede keer met een hardloopapp ging rennen en dacht dat ik vet goed bezig was. Maar... na vijf minuten gaf de app me een update en bleek dat hij het niet deed. Ook al rende ik wel lekker, ik was meteen helemaal chagrijnig omdat ik het nu niet had vastgelegd. Gelukkig heb ik nu een hardloophorloge. De andere keer was toen ik dacht dat ik twee keer 2-3-4-5 minuten moest rennen, maar het bleek maar één keer te zijn. Toen was ik dus nog drie kilometer van huis en moest ik de rest terug wandelen. Ja....

Heb je al wel eens een wedstrijd gelopen? Wat was je eerste wedstrijd?
Ik deed vroeger vaak mee aan de Z.A.Z loop in het dorp, en dat was 2.7 kilometer. Verder heb ik vorig jaar twee rondes meegedaan: eentje bij de Zuidlaardermarktloop, en een keer de Asserstadsloop. Beide waren vijf kilometer. Ik moet vaker dat soort dingen doen, want het motiveert en is ZO leuk!

Doe je naast hardlopen nog andere sporten om je hardlooptraining te ondersteunen?
Uhm, nee. Ik ben te lui en onsportief.

Wie of wat is jouw grootste inspiratie op hardloopgebied?
Ik twijfel geen moment. Dat is Annemerel! Ik lees altijd haar blogs over hardlopen, en als ik dan zie hoe zij bikkelt en (voor mijn gevoel) easy even 20 kilometer rent, denk ik altijd 'dat wil ik oooook'. Mocht je gemotiveerd willen worden, ga dan zeker haar blog lezen.

Wat is jouw top 5 powersongs?
In willekeurige volgorde:
1. Beam Me Up - Go Back To The Zoo
2. Lonely Boy - The Black Keys
3. A Sky Full of Stars - Coldplay
4. One girl, one boy - !!!
5. Burn - Ellie Goulding

Wat is jouw langste afstand die je ooit gelopen hebt?
Ik trainde een tijdje voor de tien kilometer, en toen heb ik een keer 40 minuten achter elkaar gerend. Dus... dat moet iets van 6,5 kilometer zijn geweest. Daarna heb ik nooit meer zo ver gerend, want steeds als ik eindelijk weer de 5k onder controle heb, zak ik weer in en dan ga ik weer weken niet. ZO.SLECHT.

Wat is jouw grootste doel op hardloopgebied?
Ik zou zo graag een keer een halve (of hele, als ik gek in mijn hoofd ben geworden) marathon lopen in een mooie stad: Berlijn, Parijs, of gewoon New York ;) Zoiets lijkt me zo zo zo geweldig om te doen.










(info@sweethippos.nl)

nRelate Posts and Homepage