8/24/2014

slapen als een blok - Otto.nl

Het eind van de zomer komt er weer aan, en dat is voor mij de tijd dat ik op de één of andere manier weer meer ga slapen. Ergens kan ik dat wel verklaren, omdat de zon minder vaak schijnt en ik minder energie krijg, en omdat het vaak gebeurt dat ik wakker word met het getik van regen op mijn raam, waarna ik me snel weer omdraai en verder ga slapen. Maar voor goed slapen heb je natuurlijk de juiste ingrediënten nodig. In dit artikel geef ik jullie een aantal tips.


tip 1: rustige kleuren

Het is algemeen bekend dat een kamer die in rustige kleuren is ingericht, rustgevender is dan een kamer die in knalgeel, roze of paars is ingericht. Kleuren die ontspannend werken zijn bijvoorbeeld turkoois, groen, licht roze of wit. Als je het liefst een witte inrichting in je kamer hebt, zodat je op elke mogelijke manier kleurtjes aan je inrichting kunt toevoegen, kun je spelen met de kleur van je dekbedovertrek. Een turkooisen dekbedovertrek zou denk ik erg leuk staan in een witte kamer. Een andere kleur die me erg aanspreekt voor een rustgevende kamer is beige. Het klinkt misschien saai, maar met wat gekleurde accenten in de rest van je kamer kan het juist ook erg leuk zijn. Neem bijvoorbeeld een beige dekbedovertrek, en gebruik gekleurde kussentjes om de boel op te fleuren.

tip 2: drankjes

Ik hoef niemand te vertellen dat glazen cola of koffie drinken voor je wilt gaan slapen niet het meest geniale plan ooit is. Thee is een drankje dat wél een goed plan is. Maar er zijn natuurlijk ook nog verschillende soorten thee. Zwarte thee bevat net als koffie opwekkende stoffen, waardoor je actiever wordt en minder ontspannen bent. Echt fijne thee om te drinken voor het slapen gaan is bijvoorbeeld ‘goede nachtrust thee’ (dat bestaat van verschillende merken en supermarkten!) of kamille-thee. Mijn favoriet is de Jasmijn aardbei thee van de Albert Heijn. Jum!

Tumblr

tip 3: lezen of schrijven

Het is me vaak genoeg gebeurd dat ik in bed lag te draaien, omdat mijn hoofd vol was. Vol met gedachten over de dag, of die nou positief of negatief waren, of vol opwinding over iets wat de volgende dag te gebeuren staat. Wat bij mij altijd erg goed werkt is het schrijven in een dagboek, heerlijk in de kussens van je bed hangend en met een dekentje over je heen. Of dat nou een verhaaltje is met wat je die dag hebt gedaan, een lijstje maken met wat je te doen staat of misschien gewoon wat gekras: het helpt om je hoofd leeg te maken. Wat ook fijn is, is om iets eerder naar bed te gaan en dan nog een tijdje te lezen. Daarvan word je vaak slaperig en val je als een blok in slaap. 

Dit zijn mijn drie slaap-tips! Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van rustige kleuren in mijn kamer. Namelijk wit, licht roze en bruin. Voor het slapen gaan drink ik altijd thee, en ook lees ik altijd nog een paar bladzijden in het boek waar ik op dat moment in bezig ben.

Wat zijn jouw slaap-tips?








(info@sweethippos.nl)

nRelate Posts and Homepage